Onderzoek UvT: ‘Campagne voeren voor hogere opkomst nutteloos, verhogen van aantal stemhokjes heeft wél effect’

Onderzoek UvT: ‘Campagne voeren voor hogere opkomst nutteloos, verhogen van aantal stemhokjes heeft wél effect’

Een onderzoek van de Tilburg University toont aan dat gemeentes in Nederland tijd en geld verspillen aan campagnes in verkiezingstijden om de opkomst te verhogen. Het aantal stemhokjes vergroten zou daarentegen wél effect sorteren.

Het onderzoek komt van de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur (TSPB) waarvan onderzoeker Julien van Ostaaijen de resultaten gisteren overhandigde aan burgemeester Aboutaleb van Rotterdam. Onder de titel ‘Verbetering op komst’ concludeert het team op basis van een kwantitatief onderzoek onder 272 gemeenten dat onder andere verkiezingsmarkten, debatten, digitale media en krantenberichten niet of nauwelijks invloed hebben op de opkomst. Gemiddeld spenderen Nederlandse gemeentes 10.000 euro aan communicatie, maar dat heeft niet bijgedragen aan een stijging van bijvoorbeeld de laatste gemeenteraadverkiezingen: daarbij was de opkomst 54 procent in 2014 tegenover 54,1 vier jaar eerder.

Factoren die volgens het onderzoeksteam wel meewegen zijn sociaal-demografische factoren, sociale factoren en politieke factoren. Vooral jonge stemgerechtigden, ethnische minderheden en bewoners van de grote steden komen niet opdagen, mede door een gebrek aan een langetermijnstrategie. “Je moet niet gedurende zes weken voorafgaand aan verkiezingen laten zien hoe geweldig de gemeente is en de raadsverkiezingen zijn”, zo zegt Van Ostaaijen tegen Binnenlands Bestuur.

Tijdens hun onderzoek kwamen Van Ostaaijen en zijn collega’s tot de ontdekking dat het aantal stemhokjes per inwoner wél relevant is voor de opkomst. Hoe meer stemhokjes, des te meer er wordt gestemd. Bij de laatste verkiezingen was dat aantal 0,6 per 1000 inwoners. Daarnaast zijn communicatiemiddelen niet totaal overbodig; onder andere in gesprek gaan met bewoners, een verkiezingsfestival en herinneringen sturen zijn volgens het team tot op zekere hoogte ‘relevant’.

Het complete onderzoek staat online en is hier te vinden.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.