Recensie: Antoon Schoorlemmer, een leven tussen uitersten

Een wetenschappelijk hoofdmedewerker die met emeritaat gaat en daarna een van neerlands grootste boeren wordt, is op zich wel een gegeven voor een verhaal. Dat is het leven van Antoon Schoorlemmer (1933-2013) beschreven door familielid Dinie Schoorlemmer in het boek: “Antoon Schoorlemmer, een leven tussen uitersten”.

De biografie beschrijft op een eerlijke manier het leven van de boerenzoon die econoom wordt en daarna weer boer. Bijzonder dat er geen blad voor de mond wordt genomen als Dinie Schoorlemmer beschrijft hoe Antoon opgenomen wordt in een psychiatrische kliniek, dat soort zaken worden meestal weggelaten. Doordat het boek door een familielid is geschreven ontstaat er een vertrouwelijke toon. Na de militaire dienst komt Antoon terecht op de Katholieke Handelshogeschool Tilburg: “De wijze waarop hier economie werd gedoceerd had een conventioneel bijna religieus karakter met prominente geestelijken als hoogleraar. Vakken als filosofie en ethica waren verplicht als zodanig in het curriculum opgenomen.” Aldus de beschrijving van het onderwijs in die tijd.

Zo’n quote levert natuurlijk inzicht in de geschiedenis van de universiteit. Zo kun je deze biografie ook het best lezen, als een sociaal historisch document. Er staan veel foto’s in en het verhaal is wonderlijk, welke economiedocent wordt  de grootste akkerbouwboer van Nederland na zijn emeritaat? En waarom gaat dat bedrijf vervolgens kapot? Het verhaal verdrinkt helaas in de feiten, de biograaf wil te compleet zijn. De feiten geven wel veel historisch inzicht, ook in de economische faculteit. Terwijl Nederlands eerste studentenrevolte plaatsvindt op de Karl Marx-Universiteit bedacht Antoon Schoorlemmer het beleggingsspel voor zijn studenten. Blijkbaar bleef de economische faculteit gewoon rechts tijdens de studentenopstand. Ook de banden met het Centraal Ziekenfonds (nu CZ), de Kapucijnen in het klooster op de Bredaseweg, de Rabobank et cetera komen langs. Interessant om een historisch kijkje te nemen in de verstrengeling geloof/financiën/universiteit. Later zette Antoon deze banden ook privé in, zo leende hij grote sommen  bij de nonnen en de Kapucijnerbroeders in Tilburg om het failliet van zijn landbouwonderneming af te wentelen. Dat is op zich verwonderlijk, want Antoon Schoorlemmer heeft zich een leven lang in financieringen gespecialiseerd.

Kortom een mooi sociaal historisch document, maar niet gemakkelijk te lezen. Aangezien de nalatenschap van de universiteit niet goed gedocumenteerd is, zou ik toch zeggen, lees dit boek, dan snap je meer van de basis van de universiteit. En hoewel Anton Schoorlemmer in Overijssel is geboren, kan hij toch als ijkpersoon gelden voor de vele Brabantse boerenjongens die ooit hun carrière begonnen op Katholieke Handelshogeschool Tilburg lang voor het Tilburg University werd.

Het boek is te koop bij Bol.com voor 22,50 euro