TiSEM stemt in met pilot onderwijsprofiel

De economische faculteit gaat volgend collegejaar het nieuwe onderwijsprofiel uitproberen met liefst 400 studenten.

Centrale onderwerp van de raadsvergadering is de pilot voor het nieuwe onderwijsprofiel, dat start bij de opleiding International Business Administration (IBA) met 400 studenten. Philip Joos vertelt dat het al groots wordt aangepakt, er is namelijk haast bij. Volgend collegejaar, september 2017 moet het starten. Academic Director van IBA Vincent Wiegerinck is uitgenodigd voor toelichting. “Ik ben erg enthousiast omdat we zo een antwoord kunnen geven op de meest gestelde vraag tijdens open dagen: “Waarom zou ik in Tilburg gaan studeren?” Hij vertelt dat ze bij IBA in 2015 al iets vergelijkbaars wilden doen, en een pilot voor het onderwijsprofiel biedt de perfecte gelegenheid daarin actie te ondernemen.

‘We hoeven studenten niet te leren dat kinderarbeid niet goed is’

Marjan Groen van Onafhankelijken vindt 400 studenten voor een pilot veel. Zeker gezien de slechte ervaringen met het skills traject dat dit collegejaar al flopte. Ook vraagt ze hoe het zit met het Personal Development Plan dat moet lopen van jaar 1 t/m 3. Daar staat 0 ECTS voor en het is vrijwillig. Bovendien stelt ze vragen bij de invulling van het voor het TOP zo belangrijke karakterontwikkeling. Dat wordt ingevuld met drie vakken, namelijk filosofie, bedrijfsethiek en cross-cultureel management. Bedrijfsethiek gaat bijvoorbeeld over oneerlijke praktijken als kinderarbeid. “Ik denk niet dat we studenten hoeven te leren dat kinderarbeid niet goed is. Bij karaktervorming dacht ik eerder aan zoiets als persoonlijke verantwoordelijkheid of de kunde je staande te houden.”

Wiegerinck reageert dat het aantal studenten ook 50 had kunnen zijn, maar dat je simpelweg ergens een keuze maakt. Grotere aantallen kunnen bovendien betrouwbaarder resultaten opleveren. En hij ziet het meedoen aan de persoonlijke ontwikkeling als een kwestie van intrinsieke motivatie bij studenten.

Wanneer evalueer je een pilot?

Rowan Arts van ECCO vertelt in principe tegen skills te zijn in aparte cursussen, maar ze zien de noodzaak van een betere aansluiting op de arbeidsmarkt. Alleen zien ze problemen bij de evaluatie van de pilot. Die is gepland halverwege, februari 2018. “Dat is te vroeg, dan zouden we een hele belangrijke beslissing gaan nemen op basis van beperkte empirische data. Terwijl in de tweede helft van het jaar alsnog kan blijken dat het minder succesvol is, of juist heel succesvol.” Omdat ze bij ECCO ook weten dat er ooit geëvalueerd zal moeten worden, stellen ze voor dat aan het einde van het jaar te doen. 

Philip Joos vindt na een jaar meten “completely insane. Je kan niet wachten tot het einde van het jaar en dan zeggen dat je misschien iets moet veranderen. Het hoeft zelfs niet pas in februari of juni.” Het kan herhaaldelijk tussentijds gebeuren. ECCO wil 2 minuten schorsing. Daarna blijven ze bij hun punt: evaluatie na een jaar. Anders stemmen ze negatief. “De mogelijke gevolgen van een slechte evaluatie na zes maanden zijn te groot.” Het kan leiden tot een vertraagd uitrollen van het onderwijsprofiel bij alle programma’s van TiSEM. Ook ECCO denkt nog terug een het geflopte skillsproject.

‘Je kan niet een jaar wachten tot je gaat evalueren’

Joos reageert. “Je kunt niet één moment kiezen waarop je zeker weet dat je de definitieve informatie hebt. Als we pas aan het einde van het jaar evalueren, is het te laat om het jaar daarna het onderwijsprofiel in te voeren.” Daar is dan geen tijd meer voor. “Dan zijn we de enige faculteit die het niet doet.” Met dat in gedachten stemt ECCO uiteindelijk toch in met de evaluatie na een half jaar. Met als voorwaarde, op suggestie van Sebastian Dengler van de PhD’s, dat er volgend jaar maart in de raad besloten wordt wát er gedaan wordt met de uitkomsten van die evaluatie.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.