Onderwijsraad: voldoende ‘klep-dicht-tijd’ is belangrijk

Onderwijsraad: voldoende ‘klep-dicht-tijd’ is belangrijk

ICT in onderwijs blijft te vaak steken in goede bedoelingen. Onderwijsinstellingen zijn teveel bezig met de techniek en daardoor te weinig met onderwijs. Scheid die twee, adviseert de Onderwijsraad. En o ja: houd af en toe je klep dicht.

Waarom zorgt het onderwijs zelf voor ict? Veel te complex, oordeelt de Onderwijsraad. In het vandaag verschenen rapport Doordacht Digitaal neemt de raad het gebruik van ict aan onderwijsinstellingen onder de loep. Conclusie: de zorg voor technische randvoorwaarden hoort niet bij onderwijsinstellingen te liggen. Het leidt de aandacht af van datgene waar het werkelijk om gaat: onderwijs zelf. “Het is niet reëel om de onvoorspelbare kosten, de grote complexiteit en de grote verantwoordelijkheid die internetbeveiliging met zich meebrengt, bij individuele instellingen te leggen,” schrijft de Onderwijsraad.

Digitaal doordenken

Tegelijkertijd moet het onderwijs in Nederland nauwer betrokken raken bij digitale ontwikkelingen. Wat ontbreekt is een visie. Hoe kan ict echt bijdragen aan beter onderwijs? Nog te vaak moeten onderwijsinstellingen het doen met digitaal lesmateriaal dat hen wordt aangereikt door commerciële bedrijven, maar waar ze eigenlijk weinig mee kunnen. Ga zelf kijken wat je nodig hebt, adviseert het rapport, bouw de eigen kennis uit: “Om doordacht te digitaliseren is het noodzakelijk dat de digitale deskundigheid in het onderwijsveld structureel wordt uitgebouwd en niet wordt overgelaten aan het hobbyisme en altruïsme van een kleine groep voorlopers.” Sommige scholen en universiteiten doen dit al, maar lang niet allemaal. “Er zijn ook scholen die tablets aanschaffen zonder nagedacht te hebben over wat ze er precies mee willen gaan doen.”

Niet alleen docenten, ook studenten kunnen wel wat digitale bijscholing gebruiken. In tijden van alternatieve feiten en nepnieuws is het belangrijk om bronnen op waarde te kunnen schatten. “Een vaardigheid die zeker bij eerstejaarsstudenten in het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs verbetering behoeft.”

Klep dicht

Er moeten kortom nog een hoop nulletjes en eentjes op de juiste plek worden gezet, wil ict structureel bijdragen aan beter onderwijs. En ook dan is het oppassen geblazen. Studenten moeten niet non-stop naar een scherm staren. Daarom breekt de Onderwijsraad een lans voor voldoende ‘klep-dicht-tijd.’ Klap het scherm geregeld naar beneden. Leun achterover. En denk na. Want uiteindelijk draait het daar om.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.