Kilometerheffing voor trucks geen goed idee

Een kilometerheffing voor vrachtwagens is een slecht idee, stellen studenten logistiek Saskia van Schijndel en Dennis Overbeeke. De rekening wordt gewoon doorgeschoven naar de consument.

Herinner je je nog het klimaatakkoord van Parijs? Juist, alle maatregelen die daar genomen zijn om het vrachtvervoer zuiniger te maken, zullen tegen 2030 tot een vermindering van 43 miljoen ton aardolie per jaar leiden ten opzichte van het jaar 2010. Echter, de groei in de scheepvaart en de luchtvaart zal in diezelfde periode leiden tot een hoger verbruik van 19 miljoen ton aardolie per jaar. De groei in beide sectoren zal de leefmilieuwinsten van auto’s en vrachtwagens daardoor zo goed als halveren.

Op dit moment gaan geruchten rond waarbij er een kilometerheffing komt op het vrachtvervoer om zo het milieu te verbeteren en uitstoot te verminderen. Volgens het Centraal Planbureau leidt deze kilometerheffing tot 1 miljard euro aan belastingen.

Het milieu komt dit echter, zo blijkt bij onze buurlanden België en Duitsland, niet ten goede. Neem bijvoorbeeld de regeling in België waarbij vrachtverkeer zwaarder dan 3,5 ton aan de kilometerheffing wordt onderworpen. Het logische gevolg van deze vorm van kilometerheffing, is dat de vrachtwagen van 3,5 ton of meer, wordt ingeruild voor vijf lichtere vrachtwagens. Het gevolg: meer uitstoot en meer voertuigen op de Europese wegen. Daarbij stegen de transportkosten in België en Duitsland met circa 6 à 8 procent. Rond de 10 cent per kilometer. Een gemiddeld blikje ananas legt binnen Nederland al snel 350 kilometer af voordat het in de supermarkt ligt. De kosten hiervan worden uiteindelijk betaald door de consument.

In Nederland wordt circa 80 procent van de vrachtwagenkilometers gemaakt door de schoonste Euro 5- en Euro 6- vrachtauto’s waarbij de uitstoot al tot een minimum beperkt wordt. Indien de politiek een milieuverbetering wil doorvoeren, moet de kilometerheffing voor al het verkeer worden ingevoerd. Hierdoor daalt het totale verkeer, waardoor het aantal files afneemt. Indien alleen een kilometerheffing wordt ingevoerd voor de vrachtwagens zal dit er slechts toe leiden dat het vrachtvervoer betaalt en in de file staat.

Meerdere organisaties vrezen dat door het invoeren van de kilometerheffing Nederland zijn positie als logistiek knooppunt van Europa kwijtraakt. Hier zijn veel banen van lager opgeleiden mee gemoeid. Honderdduizenden mensen werken als chauffeur of magazijnmedewerker.

[caption id=”attachment_109418″ align=”alignright” width=”100%”> Dennis Overbeeke

Het invoeren van de kilometerheffing zal er niet toe leiden dat er minder vrachtvervoer plaatsvindt. Het milieu wordt er daardoor niet beter op en het zal er alleen voor zorgen dat de transportkosten zullen stijgen. Een verhoging van transportkosten leidt ertoe dat alle getransporteerde goederen duurder worden. De consument betaalt de rekening.

Tot slot kan Nederland zijn logistieke knooppunt van Europa, dat veel mensen werk biedt, kwijtraken. Het invoeren van een kilometerheffing voor een beter milieu is niet de oplossing. Laat de Belastingdienst zijn geld ergens anders zoeken. De vrachtwagenchauffeur zal u dankbaar zijn, met een tolkastje minder.

Saskia van Schijndel en Dennis Overbeeke schreven deze opinie voor het vak Organisatie voor pre-master. De opinie verscheen eerder in De Volkskrant.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.