1000 extra studenten per jaar: opleiden tot werkloosheid?

1000 extra studenten per jaar: opleiden tot werkloosheid?

Er is veel discussie over de beoogde groei (1000 studenten per jaar) van de universiteit. Via de medezeggenschap kwam het tekort aan (student)faciliteiten al ter sprake. En ook het mogelijke effect van de groei op de onderwijskwaliteit. Maar er is nóg een probleem dat met de beoogde groei gepaard gaat:

Zit onze maatschappij, die nu al kampt met een overschot aan hoogopgeleiden, wel te wachten op 1000 extra academische studenten per jaar? En vanuit een studentperspectief: komen al deze extra studenten straks wel aan een baan? Of worden zij hier straks ‘opgeleid tot werkloosheid’?

Studeren is niet meer kansloos jezelf een leverziekte aan zuipen en af en toe een tentamentje maken: er wordt tegenwoordig heel wat van een student verwacht. De concurrentie op de arbeidsmarkt is ontzettend zwaar en daarom is extracurriculaire ontwikkeling en arbeidsmarktoriëntatie belangrijker dan ooit. Zoals we in het Essay over het Tilburgs Onderwijs Profiel kunnen lezen is louter kennis niet genoeg: wij studenten moeten ook over kunde en karakter beschikken. Een visie waar ik als student helemaal achter sta, maar de druk op studenten om zich te onderscheiden van de rest, zal alleen maar groter worden wanneer de groep waarvan zij zich moeten onderscheiden jaarlijks met 1000 studenten groeit.

Deze toename van druk voor studenten kan ernstige gevolgen hebben, zoals een toename van heftige stressverschijnselen en burn-outs. Kun je nagaan hoe lang de wachtrijen bij de nu al drukbezochte studentpsycholoog dan worden!

In het essay over het onderwijsprofiel kon ik lezen dat ‘de Tilburgse Academische opleidingen worden verzorgd vanuit de gedachte van Marinus Cobbenhagen, die stelt dat onze universiteit een morele verantwoordelijkheid draagt ten opzichte van de samenleving’. Ook komt in het essay duidelijk naar voren dat ik een kritische student moet zijn die mij bewust is van mijn ‘morele opdracht’ ten opzichte van de maatschappij en ‘empathisch moet omgaan met een kwetsbare, sociale wereld’.

Laat ik voor één keer dan maar de brave student zijn en mezelf richten op deze morele verantwoordelijkheid tegenover de samenleving:

De maatschappij heeft hard behoefte aan de door het hbo- opgeleide, technische studenten en zit niet te wachten op nog eens honderden extra sociologen of cultuurwetenschappers.

Natuurlijk is het voor het voortbestaan van de universiteit van belang dat de universiteit groot en gezond is. Maar er is een verschil tussen actief studenten wegtrekken van hbo- instellingen en een natuurlijke groei accommoderen.

Lieve universiteit, practice what you preach. Wees maatschappelijk verantwoord. Zorg dat de studenten die je nú aflevert, voorbereid zijn op de arbeidsmarkt en écht een meerwaarde kunnen vormen voor de maatschappij. Onderscheid jezelf van andere universiteiten door selectieve, goede en nuttige opleidingen en dan volgen die extra studenten vanzelf. Laat kwaliteit niet verloren gaan aan kwantiteit. Blijf trouw aan je eigen (maatschappelijk gerichte) waarden, júist om het bestaansrecht van Tilburg University sterker te manifesteren dan studentenaantallen ooit uit zouden kunnen drukken. Want Understanding Society, daar draait het toch allemaal om?

Janne Wijdeven (24), studeerde Filosofie aan Tilburg University. 

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.