Gebouw CUBE officieel geopend

CUBE is vandaag officieel geopend met korte toespraken en een borrel, al is het wachten nog niet voorbij. In september wordt het gebouw opengesteld voor gebruik.

Rector Emile Aarts is trots op het nieuwe onderwijsgebouw: “Het is zo’n mooi gebouw, je komt binnen en je denkt: ik ga hier nooit meer weg.” CvB-voorzitter Koen Becking sluit zich daarbij aan: “Het gebouw is keurig op tijd afgeleverd en we zijn binnen het budget gebleven.”

CUBE is zo milieuvriendelijk mogelijk ontworpen, zegt Becking. In het ontwerp is bovendien rekening gehouden met het nieuwe leren. Naast traditionele collegezalen zijn er ook kleinere zalen waar studenten vooral kunnen samenwerken, in plaats van alleen passief luisteren naar de docent. Aarts: “Het is een soort educatief theater.”

Ook voor zelfstudie kunnen studenten straks in CUBE terecht, er zijn verspreid over het gebouw 345 werkplekken. Daarnaast zijn er twee digitale tentamenzalen met daarin plek voor in totaal 460 studenten, die buiten de tentamentijd ook te gebruiken zijn als werkplek. Dit meegerekend komt het aantal zelfstudieplekken in CUBE op 805. Hoewel het gebouw staat als een huis, is het nog niet helemaal klaar. In de digitale tentamenzaal moeten tafels komen met uitschuivende schotten, waarmee afkijken voorkomen wordt. Door de hoge eisen van de universiteit werd het ontwerp voor de tafeltjes in de tentamenzalen al tweemaal afgekeurd. Over de loop van de zomervakantie moeten ze alsnog geplaatst worden. LIS en FS zijn druk met inrichten. Het gebouw is voor de start van het nieuwe collegejaar al helemaal ingeroosterd. 

What’s in a name

De naam van het gebouw heeft tot de nodige verwarring geleid. Schrijf je het met hoofdletters, wat wordt de afkorting, waarom heet het eigenlijk CUBE? Het is immers geen kubus. CvB-voorzitter Koen Becking wilde dat eerder niet vertellen, want de betekenis zou aan ieders verbeelding zijn. Nu vertelde universitair hoofddocent wetenschapsfilosofie Herman de Regt toch een verhaal over de oorsprong van de naam, het zou geïnspireerd zijn door de Necker-kubus. Dat is een kubus die je op verschillende manieren kunt interpreteren, wat een metafoor moet zijn voor het belang van perspectiefwisselingen in het onderwijs.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.