“Digitalisering is een onvermijdelijke ontwikkeling”

“Digitalisering is een onvermijdelijke ontwikkeling”

We kunnen al een ding verklappen: ook online zullen we de stem van onze topeconoom Sylvester Eijffinger laten horen. Maar wat vindt hij zelf eigenlijk van de digitalisering van de journalistiek?

 1. U staat aan het roer van de Tilburg University Society en in die hoedanigheid organiseerde u een manifestatie over robotjournalistiek. Waarom is dit interessant voor een econoom als u?

“Op 30 mei heeft Tilburg University Society een bijeenkomst over robotjournalistiek en het nieuwe medialandschap georganiseerd met onze eigen hoogleraar Emiel Krahmer en Joris van Lierop, uitgever bij RTL Nieuws en bij uitstek de deskundige op dit gebied in Nederland. Dit is interessant omdat je nu waarneemt dat Artificial Intelligence, AI, nu ook zijn intrede doet in de journalistiek en de nieuwe media.”

 2. Ziet u het gebeuren dat de journalisten van Brabants Dagblad binnenkort allemaal vervangen worden door robotjournalisten?

“Sommige journalisten van het Brabants Dagblad gedragen zich als robots, maar dit terzijde. Veel nieuwsberichten kunnen ook door robots gemaakt worden omdat deze berichten weinig toegevoegde waarde ten opzichte van ANP en andere persbureaus hebben. Journalisten zullen in de toekomst meer toegevoegde waarde moeten hebben in de zin van hun analyses en commentaren.”

 3. Welke taken blijven er voor menselijke journalisten over nu de robots eraan komen. Kunnen wij nog iets wat een robot niet kan?

“Zoals ik eerder opmerkte, blijft er altijd nog behoefte aan analyses en commentaren die robots niet kunnen maken. In die zin wordt het beroep van journalist veel interessanter, maar ook veeleisender dan het vroeger was. Dat geldt trouwens voor alle professionals die ook algoritmes zullen moeten beheersen.”

 4. Is de robot objectiever dan de mens en kan deze een wapen zijn tegen ‘fake news’, of valt dat nog maar te bezien?

“Ik denk dat het met behulp van algoritmes voor journalisten gemakkelijker wordt om ‘fact checks’ uit te voeren, maar er blijft altijd behoefte aan de intuïtie en ervaring van de journalist bij chaos en crisis waarmee algoritmes minder goed kunnen omgaan. Ook zagen we dat ‘bots’ en ‘trollen’ evengoed het nieuws kunnen manipuleren, dus reden te meer om daar als journalist over te leren.”

 5. Bij Univers werken we voorlopig nog met journalisten van vlees en bloed, maar we gaan wel naar een volledig digitaal format. Wat denkt u hiervan?

“Dat is een onvermijdelijke ontwikkeling in tijden dat het nieuws zich via de nieuwe media zo snel verspreidt. De millenials zijn bijna niet meer op kranten geabonneerd en lezen alleen maar digitale media. Dat opent trouwens ook nieuwe perspectieven.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.