Met vragen over OSIRIS ga je naar de helpdesk

Studenten schrijven zich voor vakken voortaan in met OSIRIS, het fonkelnieuwe studenteninformatiesysteem. Om opstartproblemen op te vangen zijn er helpdesks neergezet op de campus.

Het is al vele jaren zo dat studenten zich voor vakken inschrijven en de roosters op orde brengen met MySis en de Elektronische Studiegids. Omdat deze systemen verouderd zijn, is het gebruiksvriendelijke OSIRIS aangewezen als opvolger. Náást Blackboard, dat nog altijd wordt gebruikt als onderwijsomgeving.

Alle studenten vanaf het collegejaar 2018/2019 vragen om met een nieuw systeem te werken: de universiteit voorzag dat het tot problemen kon leiden. Studenten hebben ongetwijfeld vragen, zegt LIS-directeur Corno Vromans, maar welke precies, en hoeveel? Om zoveel mogelijk te voorzien in hulp is er een uitgebreide informatiepagina opgesteld met videouitleg en zijn er helpdesks opgesteld in de gebouwen Academia, Library en CUBE.

Ineens een rij

In de bibliotheek zitten Melissa, Veerle en Vana namens de universiteit om vragen te beantwoorden en een helpende hand te bieden. Rond het middaguur is het rustig, het gaat met horten en stoten. “Soms staat er ineens een rij.” De vragen die de studentes bereiken zijn meestal basaal, het gaat over het inschrijven in groepen en het rooster op orde krijgen. Maar er is ruimte voor misverstanden. “Sommige studenten denken dat het genoeg is als je het rooster in MyTimetable hebt staan. Maar je moet je óók inschrijven voor de vakken.”

Er zijn ook opstartproblemen.  De studentes van de helpdesk merken zelf dat het lang kan duren voordat je het systeem begrijpt. Er zijn lege schermen en vage foutmeldingen voorbijgekomen. Vandaag, vertellen ze, zou het voor ouderejaars mogelijk moeten zijn om zich in te schrijven voor eerstejaarsvakken, maar dat gaat nog niet. In zulke gevallen zit er niets anders op dan te wachten tot het wel werkt. Net zoals werkgroepen die na vijf minuten al volzitten. Vragen waar de helpdeskstudentes zelf geen antwoord op hebben, zetten ze door naar de universiteit. Die worden dan snel opgepakt.

Helpende fracties

Ook studentenfracties SAM en Front helpen om het gapende kennisgat bij studenten te dichten. SAM liet begin augustus per Facebookbericht weten dat de fractie vanaf 8 augustus in Academia zou zitten met een helpdesk. Front liet in de zomer minder van zich horen, maar plaatste vandaag de melding dat de fractie in Library klaar zit om vragen van studenten te beantwoorden.

Pal naast de helpdesk van de universiteit zit Janne van Front. Zij legt uit dat studenten inderdaad bij haar terechtkunnen voor vragen over OSIRIS. Toch is ze er vooral voor algemene vragen. “Over Wifi, het gebruik van de studentenpas en bijvoorbeeld hoe je moet printen.” Want ook die vragen moeten beantwoord worden.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.