Universitair parkeren met slimme palen

De vaste bezoekers van de universitaire parkeerterreinen was het misschien al opgevallen: het aantal laadpalen voor elektrische auto’s is sinds kort fors toegenomen. In totaal kunnen nu over de hele campus vierentwintg auto’s tegelijk stroom bijtanken. In de toekomst kan dat nog flink worden uitgebreid.

Tien jaar geleden, in 2009, werd op Tilburg University de eerste paal van een landelijk netwerk van laadpalen feestelijk in gebruik genomen door Ruud Lubbers. Oud-premier, oud Tilburg University-prof en toenmalig voorzitter van het stichtingsbestuur van de universiteit. Nuttig, belangrijk en nodig was dat volgens Lubbers. Natuurlijk, want als vroege gebruiker van de elektrische auto was het hem al overkomen dat hij plots stroomloos langs de weg stond. Die eerste paal werd destijds ook voornamelijk door de CDA coryfee zelf gebruikt, weet John Essens, beleidsmedewerker van Facility Services.Inmiddels is de elektrische auto veel meer gemeengoed geworden, waardoor de behoefte aan laadpalen op de campus flink is toegenomen. “Eerst stonden hier alleen  hele dure auto’s bij de laadpalen,” vertelt John Essens. “Nu zie je dat ook de gewone man met een elektrische auto komt. Door die verschuiving loopt de vraag op.” Een ontwikkeling die niet alleen de universiteit, maar ook de gemeente Tilburg toejuicht. Zozeer zelfs, dat de gemeente verzocht om ook laadpalen op de campus te mogen installeren, naast de palen die de universiteit zelf al had laten plaatsen.

Hollandse wind

De eerste vijf van die palen – goed voor tien oplaadplekken – staan er ondertussen. “Smart laadpalen,” zegt Essens. Dat betekent natuurlijk dat je via een app het laadproces van je auto kunt volgen. Maar ook bijvoorbeeld dat de palen onderling de behoefte aan stroom en de beschikbaarheid ervan zo efficiënt mogelijk afstemmen. Zeker zo belangrijk als op termijn het aantal auto’s en aantal palen groeit. Voor deze campus is over een aantal jaar een uitbreiding van twintig tot zestig oplaadpalen al voorzien, meldt Essens, het wordt een van de Tilburgse ‘smartlaadpleinen’.

Toch zijn er ook grenzen aan deze groei, vertelt Essens. En die grenzen worden beperkt door de grootte van het universitaire stroomnetwerk. Overbelasting is uit den boze, want dat zou kunnen leiden tot uitval van allerlei cruciale voorzieningen, en vooral die van computers. Elektrificatie van alle automobiele medewerkers en studenten zit er daarom niet in, legt Essens uit. Maar voor degenen die het nu wel zijn of nog worden, heeft Essens nog één goed bericht. Ze zijn niet zomaar een beetje groen, maar heel erg groen bezig. “Alle stroom hier op de universiteit, dus ook die van de laadpalen, is honderd procent Hollandse wind.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.