Studenten brengen sentiment Europese verkiezingen in beeld

Studenten brengen sentiment Europese verkiezingen in beeld

Waarover tweeten Franse politici en burgers, wat is het meest besproken onderwerp in Polen? In aanloop naar de Europese verkiezingen maken Tilburgse studenten het voor iedereen inzichtelijk.

In verkiezingstijd lopen de sentimenten hoog op. Politici links en rechts maken kenbaar wat ze willen bereiken en ook burgers vragen zich af wat hun stem uiteindelijk teweeg moet brengen. Er leeft iets onder de mensen. Wie wil weten wat, kan zich tegenwoordig wenden tot sociale media. Zo wordt er op Twitter onder ‘trending topics’ een lijst bijgehouden van de tien meest besproken onderwerpen van dat moment.

Studenten Marketing Analytics van Tilburg University gaan verder. Ze hebben het dashboard Election Stats ontwikkeld, waarop te zien is waarover in de Europese talen tweets verstuurd worden.

Achthonderd hashtags

Oorspronkelijk wilden de studenten weten hoe de polarisatie in Europa zich ontwikkelt, maar dat is breder getrokken. Ruim achthonderd relevante hashtags, gebruikersnamen van partijen en politici en trefwoorden van politieke onderwerpen worden in de gaten gehouden. De statistieken, per onderwerp en per land in kaart gebracht, worden iedere minuut ververst. Zo ontstaat een raadpleegbaar, actueel beeld van wat Europeanen bezighoudt.

Het blijkt nogal uiteen te lopen. Zo wordt er met name in Frankrijk, Luxemburg en Portugal veel gesproken over werkeloosheid, terwijl dat in de meeste andere landen nauwelijks gebeurt. Over rechten voor LGBT’s wordt zelfs alleen in Polen veel gesproken en heel marginaal in Spanje. In de andere landen is het volgens het dashboard doodstil. Onderwerpen als vluchtelingen en de Brexit scoren wel hoog in bijna alle landen.

Ervaring opdoen

Het project is gerealiseerd door studenten van het vak Research in Social Media, onder leiding van marketingstudent Andrea Antonacci. Universitair hoofddocent Hannes Datta zag het wel zitten: “Studenten kunnen met een project als dit veel nuttige ervaring opdoen in het verzamelen en analyseren van grootschalige data. Ook helpen we ze hiermee rechtstreeks ervaring op te doen als ondernemer.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.