ECCO: ‘Neem driekwart van de colleges op’

Er moeten hoognodig meer videocolleges komen, vindt studentenfractie ECCO. De economie- en managementfaculteit blijft te ver achter in deze digitale tijden. Het voorstel: neem driekwart van de colleges op.

In de faculteitsraad van Tilburg School of Economics and Management (TiSEM) dient de fractie vandaag een voorstel in. Er is volgens ECCO veel winst te boeken. Als studenten online colleges kunnen terugkijken, kunnen ze het studiemateriaal beter onder de knie krijgen. Vooral bij lastige onderwerpen is dat handig: de opname kan dan gepauzeerd of teruggespoeld worden.

Een veelgehoord argument voor het opnemen van colleges, en dat draagt de studentenfractie ook aan, is dat studenten het tegenwoordig druk hebben. Met alleen een goed papiertje komen ze er niet meer. Naast de studie(s) zijn er bestuursfuncties, commissies, bijbanen, stages en als het even kan een sociaal leven om te onderhouden. Zo is het soms simpelweg onmogelijk om een college bij te wonen, waardoor belangrijke studiestof gemist wordt. En daar wordt niemand beter van.

Overdreven nadelen

De nadelen van videocolleges worden volgens ECCO vaak overdreven, of zijn zelfs helemaal ongegrond. Als studenten gevraagd wordt of ze nog naar college zouden gaan als alles achteraf te bekijken is, zegt één op de drie thuis te blijven. Uiteindelijk komen de meesten toch, de opkomst daalt hooguit een beetje.

Docenten werpen volgens de studentenfractie wel eens tegen dat het met videocolleges niet meer mogelijk is om voeling te houden met wat studenten moeilijk vinden aan de stof. Dat kan volgens ECCO eenvoudig opgelost worden: houd in de gaten wanneer studenten een video pauzeren, terugspoelen of doorspoelen. Bestudeer die data.

Willen docenten niet op beeld verschijnen vanwege hun persoonlijke privacy, dan moet het mogelijk gemaakt worden dat ze alleen een verhaal inspreken bij slides. Studenten nemen colleges vaak al op met audiorecorders. Al vindt de fractie eigenlijk dat privacy niet zo’n punt is: colleges zijn openbaar, iedereen kan er aanschuiven, en op een omgeving als Blackboard zijn videocolleges afgeschermd van de buitenwereld.

2384 extra videocolleges

Wat ECCO voorstelt is niet mis. Momenteel worden er binnen de faculteit al 508 colleges opgenomen. Als het aan de fractie ligt, komen er daar 2384 bij. Ze troffen ruim 198 bachelorvakken en 159 mastervakken aan in OSIRIS. Ze nemen aan dat 90% van deze vakken zich ertoe leent om opgenomen te worden en dat een vak gemiddeld 12 colleges heeft. Volgens ECCO is het daarom zaak om 134 bachelorvakken en 107 mastervakken extra op te gaan nemen. Dat zijn dus meer dan tweeduizend colleges.

Dit gaat wat kosten, de fractie begroot het voor een collegejaar op ruim 97.000 euro. Wel zullen sommige videocolleges meerdere jaren gebruikt worden, wat de kosten in de jaren daarna wat drukt. Dit geld moet uit de pot van de faculteit komen, zodat departementen er niet mee belast worden.

Kritische noten

David Schindler van medewerkersfractie TiU International vraagt naar het juridische raamwerk. Hoe zit het met copyright, mogen docenten altijd opgenomen worden, en hoe zit het met studenten? Het bestuur van TiSEM gaat dat uitzoeken, maar waarschijnlijk mag het gewoon. Als iemand echt niet wil, wordt dat niet afgedwongen.

Schindlers collega-fractielid Pavel Cizek plaatst ook een kritische noot. “Bachelorcurssusen zijn geschikt om op te nemen, maar ik vraag me af hoe dat zit bij mastervakken, gezien de interactie met studenten en inhoud die verandert.” Dat punt blijft wat in het midden.

“Dit is een goed begin,” zegt decaan Geert Duijsters over het voorstel. Na de zomer komt het faculteitsbestuur met een eigen plan, dat vermoedelijk niet veel zal afwijken van wat de studenten hebben ingebracht.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.