Verkiezingscampagne barst digitaal los

De medezeggenschapsverkiezingen voor de universiteitsraad en de faculteitsraden zijn begonnen. Normaal gesproken verandert de campus in een regenboog van gekleurde fractiejasjes, spandoeken en flyers. Maar in coronatijd is digitaal het nieuwe normaal, dus vinden de campagne en de verkiezingen online plaats. Univers maakt een rondje langs de fracties en het stembureau. Is iedereen er klaar voor?

sam front verkiezingen

Het verkiezingscircus op de campus zag er voorgaande jaren zo uit.

Voorgaande jaren kon je, als je naar de campus kwam, niet om de verkiezingen heen. Zullen studenten, die door de coronamaatregelen thuis zijn, doorhebben dat er gestemd kan worden? “Dit jaar zit het maken van een praatje met studenten en programmagerelateerde stunts doen er natuurlijk niet in,” zegt Fractie Front-campagneleider Michelle Bliek.

“Dat gaan we wel voelen, door het gebrek aan een fysieke campagne wordt het lastiger studenten te attenderen op de verkiezingen,” zegt Bliek. “We maken gebruik van het gezamenlijk netwerk van ons bestuur om zo veel mogelijk mensen te laten weten dat er weer gestemd kan worden. Ook hebben we de universiteit gevraagd om, nog meer dan andere jaren, een informerende rol te spelen.”

Fractie SAM-voorzitter Gijs Reukers. Beeld: Jules van Iperen

Gijs Reukers. Beeld: Jules van Iperen

“Het bereiken van eerstejaarsstudenten, die het verkiezingscircus op de campus nog niet eerder hebben meegemaakt, is een moeilijkheid op zich”, zegt huidig Fractie SAM-voorzitter Gijs Reukers. “Pas nadat ze dat voor het eerst met eigen ogen hebben gezien, kunnen ze zich een beeld vormen van wat medezeggenschap inhoudt. Het is jammer dat dit nu helemaal wegvalt.”

Faculteiten

Ook de faculteitsraadpartijen maken zich zorgen over de opkomst. “We merken dat de betrokkenheid van studenten met de faculteitsraad in de afgelopen jaren wel is toegenomen,” zegt voorzitter Ellen van Gisbergen van Dante (TSHD). “Maar dat we dit jaar minder zichtbaar zijn voor niet-betrokken studenten, zullen we waarschijnlijk terugzien in de uiteindelijke cijfers.”

Mats Klaren van Vrijspraak (TLS) deelt die mening. “Het zou kunnen dat bepaalde studenten helemaal niet meer bereikt worden nu de fysieke campagne niet plaatsvindt.” Dat er geen precedent is voor volledig digitale verkiezingen, maakt het voor alle betrokkenen spannend en bovenal onvoorspelbaar. Klaren: “Tegelijkertijd zou het zomaar kunnen dat het bereik van onze geïntensiveerde digitale campagne positiever uitpakt dan we nu denken.”

Social media en streamen

Fractie Front-campagneleider en huidig vice-voorzitter Michelle Bliek.

Michelle Bliek

Er zit voor Fractie Front niks anders op dan alles inzetten op de digitale campagne. “We gaan onze kanalen dit jaar intensiever dan ooit gebruiken,” zegt Michelle Bliek.

“We gaan Frequentie Front weer casten, een live uitzending met talkshows en vragenuurtjes. Op Facebook tellen we al dagenlang af naar de start van de verkiezingen. In die countdown koppelen de kandidaten een persoonlijk bericht aan een getal. Daarnaast delen we natuurlijk ook onze inhoudelijke standpunten in digitale vorm, bijvoorbeeld in infographics.”

Ook SAM pakt digitaal uit. Gijs Reukers: “De draaiboeken die klaarlagen voor de campagne konden grotendeels het raam uit, maar we hebben gezocht naar waardige digitale vervangers. We gaan overdag vrijwel constant live streamen vanuit een tot studio verbouwde studentenkamer – die uiteraard RIVM-proof is. Er zullen interviews met de kandidaten te zien zijn, een online pubquiz en een Centurion [100 minuten lang muziek draaien en bier drinken, red.]. Het afsluitende feest na de verkiezingen vieren we ook online.”

Vruchten plukken

Bij de faculteitsraadfracties hoopt men dat de inspanningen van eerder dit jaar hun vruchten afwerpen. “Gedurende het collegejaar hebben we er al hard aan gewerkt om onze zichtbaarheid bij de studenten te vergroten,” vertelt Pauline Cabooter van Stimulus (TSB). “Bijvoorbeeld door collegepraatjes en door nauw contact te hebben met de studieverenigingen en de opleidingscommissies.”

“De campagne is weken geleden al begonnen”

Ook bestuursleden van Dante gingen de collegezalen af voor meer bekendheid. “Daarnaast organiseerden we Dante Platforms en hielden we open office hours,” somt Ellen van Gisbergen op.Een digitale campagne heeft ook voor de fracties in de faculteiten nadelen. Cabooter: “Studenten die nog niet bekend zijn met de faculteitsraad en met Stimulus zullen we nu helaas makkelijker mislopen dan wanneer we ze hadden benaderd op de campus.”

Dante werkt hard aan een strategie om de eigen zichtbaarheid op de sociale media te vergroten, zodat ook studenten die de fractie nog niet zo goed kennen bereikt worden.

Van Gisbergen: “We willen onze zichtbaarheid op sociale media zo groot mogelijk maken. In ieder geval hebben we een website en een Instagram- en Facebookpagina waarop regelmatig gepost wordt.”Noodreglement

Achter de schermen staat de organisatie van de verkiezingen al langer in de startblokken. “Het daadwerkelijke stemmen gaat al sinds 2002 online,” zegt Thijs Pieters van het stembureau. “Wat dat betreft is de situatie nu niet anders dan andere jaren.”

Alleen het indienen van de kandidatenlijst verliep anders dan gebruikelijk. “Volgens het verkiezingsreglement moet dat per se schriftelijk. Om ervoor te zorgen dat het dit jaar digitaal kon, hebben we een noodreglement gemaakt. Gelukkig stond in het reguliere reglement dat we een noodreglement kunnen maken.”

Allang begonnen

Het voorwerk laat zien dat de verkiezingsweek weliswaar een intensieve week is, maar niet de periode waarin het meeste wordt gedaan. Voor Pauline Cabooter ligt de kracht van de Stimulus-boodschap in de herhaling. “Onze standpunten en de inhoudelijke thema’s waar wij voor staan, zijn bekend. Studenten kunnen onze berichtgeving de komende week terugvinden op onze website en op onze Facebook- en Instagrampagina.”

Ook studenten van TSHD en TLS kunnen zich komende week via sociale media informeren over de activiteiten en standpunten van hun faculteitsraadfracties. “Op onze eigen Facebookpagina en via de kanalen van Magister JTF houden we studenten op de hoogte over ons werk,” zegt Mats Klaren. “De campagne is daar weken geleden al begonnen.”

Fractie ECCO (TiSEM) was niet bereikbaar voor een reactie.

Stemmen

Studenten kunnen van 21 t/m 23 april 2020 stemmen voor de medezeggenschapsraden op de website van de universiteit. De verkiezingen voor medewerkers zijn dit jaar verzet, zij kunnen stemmen van 11 t/m 14 mei 2020.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.