Hugo Snijders over zijn tijdlijn: ‘Politiek gezien vind ik algoritmes beangstigend’

Hugo Snijders over zijn tijdlijn: ‘Politiek gezien vind ik algoritmes beangstigend’

Algoritmes gidsen ons door de eindeloze wirwar van het internet. De een krijgt de nieuwste sneakers en complotvideo’s te zien, de ander wetenschappelijke verhalen en kattenfilmpjes. Deze maand duiken we in de bubbel van Hugo Snijders (25), masterstudent Marketing Analytics.

Hugo Snijders: ‘Algoritmes hebben veel invloed op wat ik kijk en luister.’ Beeld: Jack Tummers

Wat is je meest opmerkelijke ervaring met algoritmes?

‘Een tijd geleden belandde ik onverwacht in het ‘Christentok’-algoritme. Ik kreeg een video te zien van mensen op een christelijk kamp die een remix hadden gemaakt van het nummer ‘Drank en drugs’, met als titel ‘Bijbel en Jezus’.

‘Hoewel ik atheïst ben, bleven deze video’s komen en een paar vrienden van mij kregen ze ook. Het voelde een beetje als christelijke indoctrinatie, maar we deelden de video’s toch, omdat we ze grappig vonden. Nu kom ik maar niet van die kerkelijke video’s af. Het lijkt wel alsof de kerk flink investeert in social media marketing.’

Wat had je liever niet gezien?

‘Eén keer kreeg ik een filmpje van Thierry Baudet doorgestuurd waar hij een atje deed. Daarna werd ik overladen met content van hem waar ik niet op zat te wachten.

‘Hetzelfde geldt voor Andrew Tate. Door de extreme en vreemde inhoud blijf ik soms toch uit nieuwsgierigheid kijken. TikTok denkt volgens mij dat die inhoud gewoon bij mannen tussen de 16 en 26 jaar past.’

Zit je in een filterbubbel die vooral je eigen standpunten bevestigt?

‘Ik heb het niet bewust door, maar ik vermoed van wel. Ik geloof namelijk dat de inhoud die ik zie de ‘waarheid’ is, waardoor mijn standpunten steeds worden bevestigd.

‘Tijdens mijn bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen heb ik veel geleerd over filterbubbels, wat helpt om kritisch te blijven. Toch merk ik dat een bubbel online onvermijdelijk is.’

Praat je wel eens met anderen over hun bubbel?

‘Een vriendin vertelde vol enthousiasme over een training bij een zogenaamde cryptogoeroe. Ze dacht dat ze binnen een week 40.000 euro kon verdienen. Ik was verbaasd dat mensen nog steeds in zulke onzin trappen.

‘Ze liet trots een filmpje zien van een stijgende grafiek die ik zelf ook had kunnen maken. Waarom zou iemand die een gat in de markt heeft gevonden dat aan iedereen willen vertellen? Dan heb ik al meteen mijn twijfels, maar zij had dat niet.’

Verandert jouw kijk- en luistergedrag door algoritmes?

‘Algoritmes hebben veel invloed op wat ik kijk en luister. Ik druk regelmatig op het eerste filmpje wat ik zie op YouTube en beland daarna in een eindeloze loophole van onzinvideo’s over trickshots of iets dergelijks.

‘Bij films doe ik meer moeite en gebruik ik IMDb (Internet Movie Database, red.) om de beste films te vinden. Spotify-algoritmes vind ik het handigst. Ze helpen me om nieuwe muziek te ontdekken via de ‘tijdcapsule’ of liedjesradio.’

Beïnvloeden algoritmes je online ervaring overwegend positief of negatief?

‘Als het om vermaak gaat, vind ik algoritmes vooral handig. Politiek gezien vind ik ze echter beangstigend. De manier waarop polariserende en extreme video’s worden gepusht, zoals die van Andrew Tate, kan problematisch zijn.

‘Zolang je niet te veel waarde hecht aan wat zo’n man met een sigaar in zijn mond voor een of andere Mercedes zegt, zit je wel goed. Helaas nemen sommige mensen zijn jaren vijftig-idealen wel serieus.’

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.