1965 06 01

Tilburgs Hogeschoolblad
jaargang 2 maandblad
Redactie: R.M. Lapre W.F.M. Kuiper
J.J. Sijben
Redactie-adres: Hogeschoollaan 225, Tilburg
nummer 6
/. M.M.de Swart P.J. P. Tak H,A.M. Wagemakers
juni 1965
De commerci‘le sector.
Daar is in de eerste plaats d e commerci‘le sector. Onze merkartikelen worden Ñ zoals in de inlei- ding al werd aangeduid Ñ op de markt gebracht door verkoopmaatschappijen, d i e nauw gelieerd zijn met produktiebedrijven of daar ŽŽn geheel mee vormen. H e t aantal merkartikelen, d a t e e n ver- koopmaatschappij op de markt brengt en tracht te houden is meestal zo groot, dat de marketing van deze produkten in handen gelegd moest worden van e e n aantal produkt-managers, waarvan ieder de marketing van ŽŽn bepaald groot merk of van een aantal kleinere merken verzorgt.
Een gelede structuur dus, waar d e directies v a n
de dochterorganisaties e e n grote mate van auto-
nomie bezitten. Voor de werknemer van Unilevei
biedt dit het voordeel, dat hij Ñ hoewel hij in ger in? dienst is van een wereldconcern Ñ zich deel voelt
Om het heel simpel te zeggen: hij moet ervoor zorgen dat zijn produkt in handen van de consu- ment komt en wel op zodanige wijze dat Unilever
organisatie Rotterdam
opgebouwd, e n Londen
waarvan zetelt.
d e topleiding in
Unilever bestaat namelijk u i t twee moedermaat- schappijen, ŽŽn Nederlandse en ŽŽn Engelse, ter- wijl de organisaties in de verschillende landen ver- antwoordelijk zijn a a n in d ie landen gevestigde nationale directies.
uitmaken van een duidelijk te overziene organi-
satie. Deze organisaties (veelal zijn dit dochter-
maatschappijen) hebben gespecialiseerde taken.
Zo zijn er dochterondernemingen die de pro- Ñ op lange termijn Ñ een redelijke winst op dit
duktie van een gedeelte van het goederenassorti- ment verzorgen (zoals bijvoorbeeld vleeswaren e n soepen) en die de verkoop van deze merkartikelen in handen hebben. In dit geheel zijn vele functies waar Unilever graag academici voor heeft.
Zo zijn er vele economen, juristen en sociologen werkzaam i n commerci‘le functies. Economen vindt m e n bovendien in administratieve e n b e – drijfsorganisatorische functies. Daarnaast biedt ook de personeelssector plaatsingsmogelijkheden voor economen, juristen en sociologen.
Tenslotte zijn er een aantal functies waar alg. eco- nomen e n juristen o p h u n typische vakgebied werkzaam zijn zoals de economische afdeling en de juridische afdeling.
Er zijn dus vele mogelijkheden, die een wat syste- matische behandeling noodzakelijk maken.
produkt maakt. Zo eenvoudig als hier voorgesteld is h e t echter niet. Een produkt, d a t niet a a n d e verwachtingen van d e gebruiker voldoet zal maar ŽŽn keer verkocht worden en zeker niet bijdragen tot een winst o p lange termijn. Het uitgangspunt moet duszijn: watzijn deverwachtingenvan de consument, zijn die verwachtingen, met betrek- king t o t h e t gebruik, re‘el?
Moeten w ij a a n deze verwachtingen voldoen? Onder de verwachtingen blijven is vrijwel onmoge- lijk, in hoeverre echter kunnen wij binnen prijs en rendement deze verwachtingen overtreffen? W i l een produkt-manager hierin een verstandige be- slissing kunnen nemen of liever zijn directie ver- standig adviseren, dan zal hij een grote hoeveel- heid kennis moeten vergaren. E n daarbij is d e kennis van de behoeften van de consumente (voor Unilever is dat meestal de huisvrouw), de verwach-
J.J.M.deBont(HoofdBureau Senaat)
De Tilburgse acadeinicus en zijn m ogelijkheden bij U nilever
Unilever produceert en verkoopt een grote vari‘- teit van produkten voor huishoudelijk gebruik, met name o p h e t gebied van eetbare oli‘n e n vetten, zepen en wasmiddelen, toiletpreparaten, voedings- middelen van velerlei aard. Hiervoor is een grote
Wat houdt nu de taak van zo’n produkt-mana-
1
tingen die zij heeft, de ruimte in de markt, de plaats die daarbij de concurrentie inneemt, uiterst belangrijk Maar ook dit is simpeler geformuleerd dan gerealiseerd Behoeften en verwachtingen van consumenten zijn vaak sterk verschillend Con- sumentengedrag en marktsamenstelling kunnen daarom alleen door diepgaand marktonderzoek ontdekt worden
Ook het produkt moet gekend zijn, dat wil zeggen, dat de produkt-manager zoveel van de produktie en de samenstelling van het produkt moet weten als nodig is om te kunnen begrijpen waarom en m welke mate dit produkt aan de verwachtingen van de consumenten voldoet
Meent hij dat hierin verbetering moet komen dan neemt hij hierover kontakt op met de ontwikke- lingsingenieurs van de fabriek, die overigens ook op eigen initiatief voortdurend naar verbetering van produkten en processen zoeken
Het IS duidelijk, dat voor de consument de prijs naast de physische eigenschappen van het produkt belangrijk is De vaststelling van de consumenten- prijs IS daarom een niet te verwaarlozen facet m de marketing-overwegingen Niet alleen echter voor de consument, ook voor de maatschappij zelf, aangezien het een wmstbepalende factor is De administratie levert hem hiervoor de kostpnjs- gegevens
Wanneer het produkt uit de fabriek komt moet het zijn weg vinden naar de consument Unilever gebruikt hiervoor over het algemeen de normale handelskanalen Alleen zal naar de aard van het produkt en de marketingdoelstellingen hieruit een selectie moeten worden gemaakt
Het eigen verkoopapparaat zal de detaillist moeten overtuigen dat het mede in zijn belang is wanneer hij dit produkt pousseert, maar mag er daarbij natuurlijk niet van uitgaan, dat hij dit ook volledig zal willen doen Met andere woorden wij zullen zelf reclame moeten maken om de consument te overtuigen En ook hierbij speelt marktonderzoek een grote rol
In dit hele complex van activiteiten is de produkt- manager degene, die het marketingplan opstelt en het na goedkeurmg als coordinator moet uitvoeren
Zijn taak is met uitsluitend planning en cošrdi- natie, hij heeft een zeer belangrijke uitvoerende taak in de directe verantwoordelijkheid voor de reclame, zoals die onder zijn supervisie door het reclamebureau wordt geconcipieerd
Bovenstaande beschrijvmg ging uit van marketing als statische verschijning In werkelijkheid is de markt en dus ook de marketing m voortdurende beweging Nieuwe merken komen op de markt, voor andere merken worden onverwachte activitei- ten ontplooid, grondstoffen worden plotseling schaars, enzovoort
Op al deze veranderingen moet de produkt- manager het juiste antwoord weten te geven, de juiste maatregelen nemen
2
Voor deze funktie heeft Unilever graag academici, waaraan hoge eisen gesteld worden wat commer- ci‘le begaafdheid betreft maar ook wat ka•akter betreft en analytisch vermogen De studie-richting IS hierbij minder dooislaggevend dan de mate, waarin deze eigenschappen aanwezig zijn, al heeft Unilever voorkeur voor economen, juristen en sociologen Overigens worden deze academici met onmiddellijk produkt manger Na een mitiele ma- nagement training van twee jaar, waarvan een half jaar basisinformatie in produktie, marketing en administratie Ñ in de vorm van cursussen, afge- wisseld met daarop aansluitende praktijkperioden
Ñ en anderhalf jaar traming-on-the-job m een marketing funktie, duurt het nog twee a drie jaar voordat men een volledig zelfstandige funktie als produkt-manager kan bekleden
De administratieve sector
In de administratieve sector is Unilever evenzeer gedecentraliseerd als m de commerci‘le en pro- duktie sectoren ledere dochtermaatschappij heeft haar eigen administratieve apparaat, dat bij de grote maatschappijen onder leiding staat van een afgestudeerde accountant
De taak waar hij als administratief direteur voor gesteld IS, is het samen met de andere directieleden bepalen van het maatschappijbeleid Verder is hij onder meer veiantwoordelijk voor de administratie en de administratieve organisatie van zijn maat- schappij Zodoende beschikt hij over een zeer uit- voerige en diepgaande informatie, die hem in staat stelt zich een juist oordeel over de bedrijfs- economische situatie van zijn maatschappij te vor- men en adviezen ter verbetering te geven, zowel ten aanzien van het totale beleid als van de ver- schillende deelbeleiden zoals marketing en pro- duktie
In deze administratieve lijnorgamsaties heeft Uni- lever een aantal bedrijfseconomen die zich voorbe- reiden op de accountants-examens en met direct een specialisatie op een bepaald administratief taakgebied zoeken
Deze economen krijgen (gedeeltelijk) samen met commercieel gerichte en sommige technische acade- mici een gemeenschappelijke management-training om daarna via een aantal verschillende funkties op administratief gebied een carrire op te bouwen m het administratieve management Begrijpelijker- wijs zoekt Unilever daarbij a s accountants, die naast hun vakbekwaamheid over leidinggevende kwaliteiten beschikken
Daarnaast echtei kent Unilever een aantal admi- nistratieve funkties die Ñ zeker m de eerste jaren Ñ een meer gespecialiseerd karakter dragen
Hierbij denken wij aan de bedrijfseconomen die een post-doctorale accountantsstudie volgen en een duidelijke voorkeur hebben voor bijvoorbeeld de interne accountantscontrole Deze afdeling contro- leert de dochtermaatschappijen en rapporteert daarover aan de verschillende directieniveaus De taak IS een andere dan die van de externe ac- countant, die de verificatie van de jaarcijfers ten
behoeve van de aandeelhouders verzorgt, hoewel de interne accoutantscontrole voor de externe ac- countants een gedeelte van het controleprogramma uitvoert.
EŽn van de belangrijkste taken van de afdeling accountantscontrole is de rendementscontrole, waarbij vaak gebruik gemaakt kan worden van bedrijf s ergelij kingen.
In het administratief gebeuren gaat de computer een voortdurend belangrijker rol spelen, Unilever kent hiervoor een gecentraliseerde afdeling, het Organisatie en Automatiserings Centrum Neder- land. Deze afdeling bestaat uit drie secties, de Organisatie Afdeling Nederland, de Afdeling Sys- teem Ontwerp en het Centrum voor Informatie- verwerking (de computer zelf met bedienend per- soneel en ponskaartentypistes). De eerste sectie zoekt naar oplossingen voor (merendeels) admini- stratief-organisatorische problemen, die in een groeiend aantal uitmonden in een computertoe- passing. In deze gevallen wordt de oplossing door de administratieve sectie der Afdeling Systeem Ontwerp computerrijp gemaakt. Hier spelen be- drijfseconomen, accountants en a.s. accountants een rol. De afdeling Systeem Ontwerp omvat naast deze administratieve sectie onder meer nog een afdeling Application Research, waar gezocht wordt naar o.a. nieuwe toepassingsmogelijkheden van de computer. Naast ingenieurs zullen op dit gebied econometristen een taak kunnen vinden.
Het is binnen Unilever een vrij frequent voor- komend verschijnsel dat accountants hun entree in ŽŽn dezer gespecialiseerde, centrale afdelingen maken om, nadat zij zich voldoende ontwikkeld hebben en Unilever-ervaring hebben opgedaan, hun carrire voort te zetten in de richting van de maatschappij-administraties.
De personeelssector.
De laatste jaren is een algemene tendens waar- neembaar, dat in personeelszaken steeds meer aca- demici een plaats vinden. Dat geldt niet alleen voor de centrale, overkoepelende personeelafde- lingen, maar ook voor de bedrijven. Zo hebben bij Unilever een aantal juristen, sociologen en eco- nomen een plaats gevonden in de personeels- sector.
Ik ben mij bewust hiermede niet een volledig over- zicht te hebben gegeven. Evenmin ben ik in staat geweest U een diepgaand inzicht te geven in de aard van de verschillende funkties. Toch hoop ik U hiermede een duidelijk beeld te hebben gegeven van de vele boeiende funkties die in een concern als Unilever door economen, juristen en sociologen vervuld worden.
Unilever
N.V .
Drs. K. de Boer
(afdeling personeelsvoorziening.)
3
Inaugurale rede
Prof. Dr. J. A. Stalpers
Op donderdag 13 mei 1965 sprak Prof Dr J A Stalpers zijn inaugurale rede uit bij de aanvaarding van het ambt van buiten- gewoon hoogleraar in de sociale pedagogiek inzonderheid ten behoeve van het maat- schappelijk werk en het sociaal cultureel vormingswerk aan de Katholieke Hoge- school te Tilburg
Onderstaand volgt een samenvatting van zijn oratie
Prof Stalpers merkte aan het begin van zijn oratie op, dat voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse universiteit sociologen ge•ntroduceerd worden op het terrein van het sociaal pedagogisch werk
In de samenleving is naast de bekende sectoren van onderwijs, defensie, landbouw enzovoort een nieuwe sector voor sociaal pedagogisch werk ge- komen, waarin o a maatschappelijk werk, volks- ontwikkelmgswerk, zoig voor geestelijke volksge- zondheid, club- en buurthuiswerk zijn onder te brengen en voor een deel ook het werk van dag- bladen, radio, televisie en andere massa communi- catiemiddelen De bijzondere functie van deze sector is het, om bij de voortdurende vragen, pro- blemen en belangstellingen, die het leven m een veranderende samenleving oproept, een ãbegelei- dende vorming” te geven Het sociaal pedagogisch werk IS een vorming naast het onderwijs De sociaal pedagogische vorming bereikt de mens in zijn actie, m zijn werk, m zijn gezm of m zijn liefhebberijen
Het zijn vooral drie processen in onze samen- leving, die de vraag naar begeleidende vorming acuut hebben gemaakt Allereerst is er het proces van rationalisatie van de voorzieningen, welke de mens dwingt om de vaste, maar ingewikkelde voorzieningsprocedures te volgen, die hem boven het hoofd gaan of die wellicht niet op zijn bij- zondere situatie zijn ingesteld, m dat geval geeft het sociaal pedagogisch werk een mdividuahseren- de hulp, aanpassingshulp Vervolgens vraagt het proces van culturele emancipatie van de arbeider, dat er vormingsmethoden en vormingsinhouden aangeboden worden, die aangepast zijn aan de be- hoeften en capaciteiten van de verschillende indi- viduen en groepen in het arbeidersmilieu
Prof Stalpers bracht m het bijzonder naar voren, dat de cultuur die aan de arbeiders gebracht moet worden functioneel dient te zijn De cultuur is geen luxe, maar een noodzaak, in die zm, dat ZIJ dient om de gegeven situatie, met alle span- ningen en mogelijkheden die zij biedt, te verhel- deren, te ontspannen, te vervullen
De cultuur die voor het arbeidersmilieu leefbaar en aanvaardbaar is, zal maar zelden de cultuur zijn van een leidinggevende of intellectuele groep, die immers voor andere opgaven staat en in een andere situatie verkeert
Het derde proces dat de behoefte aan sociaal pe- dagogisch werk oproept is het proces van voort- durende evolutie, dat vorming vraagt zowel om
4
bij te blijven in het eigen beroep of vak en dat bovendien vorming inspiratie, informatie vraagt om de nieuwe mogelijkheden die vrije tijd en wel- vaart in beginsel bieden ook waar te maken De vnje tijd die we gaan krijgen zal waarschijnlijk opnieuw werkplichten met zich brengen, maar dan in een veel persoonlijker orde
De jonge hoogleraar merkte nog op, dat het nieuwe ministerie voor cultuur, recreatie en maat- schappelijk werk reeds een duidelijke exponent is van de sociaal pedagogische sector in ons bestel
EURO-ECONOMIE CONGRES
Het Euro Economie Congres zal dit jaar voor het eerst in Nederland worden gehouden De eerste drie congressen werden achtereenvolgens georga- niseeid m Brussel, Parijs en Zurich Het vierde Euro Economie Congres zal plaats vinden van maandag 28 tot en met woensdag 30 juni 1965 in het gebouw van de Katholieke Hogeschool te Til burg
De onderwerpen, die op dit internationale congres aan de orde zullen komen zijn macroÑeconomi- sche planning, concurrentie, belasting op over- waarde, bedrijfsvergelij king, bedrijfsstatistiek en het probleem van de buitenlandse arbeiders
Tijdens het vorige congres, m Zurich, is gebleken dat een bespreking van de konsekwenties van de Euiopese gemeenschappelijke markt voor de indi- viduele onderneming niet mogelijk is zonder een goed overzicht van de verschillende macro econo- mische systemen in de Europese landen Daarom is nu een hele congresdag voor de macro-econo- mische planning geieserveerd
De verschillende congresthema’s zullen worden be- handeld door prominente deskundigen uit de EEG Ñ en EFTA Ñ zowel als uit Comecon- landen
Voorlopig programma van het Euio-Economie Congres 1965, dat op 28, 29 en 30 juni wordt ge- houden m het gebouw van de Katholieke Hoge- school
Voorzitter prof dr J A Geertman, hoogleraar m de algemene leer der economie, in het bijzonder de partiele evenwichtstheorie aan de Katholieke Hogeschool
Maandag 28 jiini Macro economische planning Opening van het congres door piof dr H W J Bosman, rector magnificus van de Katholieke Hogeschool
1045 u De planning in Engeland – inleider de heer R Bailey, oud directeur van de National Economie Development Coun- cil te Londen
1145 u
14 00Ñ14
De problematiek van de planning – kans of illusie” – inleider dr W Linder, handelsredakteur van de Neue Zuncher Zeitung
45 u
Eerste deel van de inleiding door prof Leontjew
15 00Ñ15 45 u 16 15Ñ17 00 u
17 15Ñ18 30 u
Tweede deel
Inleiding over calculatiemethoden in de centraal geleide economie, door dr Gergely Istvan, lid van de Hongaarse Academie van Wetenschappen te Budapest
Discussie
Op donderdag 1 juli zijn de deelnemers de gasten van N V Philips’ Gloeilampenfabneken en op vrijdag 2 juli van Unilever N V Zaterdag 3 juli wordt een dagtocht gemaakt naar de Deltawerken De congrestalen zijn Frans, Duits en Engels
BIJLAGE
Prof dl L Leontjew is corresponderend lid van de Academie van Wetenschappen van de Sowjet Unie en medewerker van het economisch instituut van de Academie Hij wordt op het ogenblik be- schouwd als een van de meest vooraanstaande economen van de Sowjet Unie, hij behoort tot de groep geleerden (L Leontjew, E Liberman en W Trapeznikow) die de mening is toegedaan dat het winstprincipe in de bedrijfsvoering niet in strijd IS met de principes van de centraal geleide eco- nomie en het enig juiste criterium is bij de be- oordeling van de bedrijfsresultaten
Prof Leontjew deed zich vooral na de dood van Stalin kennen als een econoom van formaat Hij is mede auteur van het ãHandboek voor de politieke economie”, dat in 1954 in de Sowjet Unie ver scheen en inmiddels zijn vierde druk beleefde Zijn publikaties hebben betrekking op fundamentele vraagstukken van de economie en spitsen zich toe op actuele problemen van de nationale economie en vooral op die van de bedrijfsvoering
Hij fundeerde als een der eersten het belang van de lente voor de effectieve werking van de com- munistische volkshuishouding In dit veiband zijn enkele publikaties van zijn hand verschenen in het orgaan van het Centraal ComitŽ van de partij, de Piawda en in wetenschappelijke tijdschriften
De essentie van zijn theorie‘n komt m hoofdzaak hieiop neem
Ñ De prijs van de produkten mag met kunstmatig zijn, maar moet tot stand komen op grond van maatschappelijk noodzakelijke produktiekosten (arbeids-, grondstoffen en kapitaalkosten), en voorts op grond van de kwaliteit en de ver- houding van vraag en aanbod
Ñ Een rationele bedrijfsvoering kan slechts door het invoeren van het winstprincipe gerealiseerd worden Daarvoor is oa nodig, dat de be- drijven operationeel zelfstandig worden
Ñ De arbeider moet door zijn loon concieet er- varen, dat er verband bestaat tussen zijn pres- tatie en de beloning daarvoor
Dat de partij en de regering tegenover deze denk- beelden een positief standpunt innemen kan men o a afleiden uit de woorden van de voorzitter van de Ministerraad van de Sowjet Unie, A N Kosy- gin, uitgesproken tijdens de bijeenkomst van de Opperste Sowjet van 9 11 december 1964 ãDe verbetering van de economische leiding en de planning veieist vergioting van de economische zelfstandigheid der ondernemingen, een toenemen van hun verantwoordelijkheid voor het kiezen
Enige bijzonderheden over prof Leontjew zijn in de bijlage vermeld
Dinsdag 29 juni
09 30 u
10 45 u
11 45 u 1430u
1545 u 1645 u
Unificatie van de concurrentievoorwaar- den m de Europese Economische Ge- meenschap – inleiders mr P Verloren van Themaat, directeur-generaal voor de mededinging bij de E è G te Brussel, en
drs G J LmŸe/i, chef van de directie A van het directoraat generaal voor de mededinging bij de E E G te Brussel
Diskussie onder leiding van de beide inleiders
De belasting op overwaarde m de E E G – inleiders de heer F Brack, vice voor zitter van Euro-Economie, en
dr E Durrwachter, secretaris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Stuttgart
Diskussie onder leiding van de beide inleiders
Woensdag 30 ]uni
0930u
1045u
11 45 u 1430u
15 45 u
16 45 u
Kengetallen en bedrijfsvergelijking – een hulpmiddel bij de winstplanning – in- leider de heer H Ingham, verbonden aan het Centre for Interfirm Comparison Ltd te Londen
Problemen bij de internationale bedrijfs- vergelijking in de staalindustrie – in- leider de heer C Goudima hoofd van het wetenschappelijk bureau van het directoraat generaal voor administratie en financi‘n van de Hoge Autouteit van de Gemeenschap voor Kolen en Staal te Luxemburg
Diskussie onder leiding van de beide inleiders
Moeilijkheden en konsekwenties van de integratie van de Europese arbeidsmarkt, de problematiek van de buitenlandse ar- beiders – inleider prof dr A Marx, hoogleraai aan de Wirtschaftshochschule Mannheun
Europese bednjfsstatistieken – inleider prof dr R Wagenfuhr, directeur-gene- raal van het bureau voor de Europese statistiek bij de Europese Gemeenschap- pen te Brussel
Diskussie onder leiding van prof dr van de meest economische middelen ter vervulling
A Marx
Diskussie onder leiding van prof dr R Wagenfuhr
van de opgaven van het staatsplan en een uitbrei- ding van de iechten der directeuren van onder- nemingen, chefs van afdelingen en voormannen”
5
Algemeen
EUROPESE GEMEENSCHAP VOOR KOLEN EN STAAL
HOGE AUTORITEIT
Oproep van sollicitanten – Stages 1965/1966
De Hoge Autoriteit van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal organiseert zoals elk jaar stages van drie maanden, ten einde aan jongeren die zich voor de werkzaamheden van de Gemeen- schap interesseren de gelegenheid te bieden de tijdens hun studie of in hun beroep verworven kennis aan te vullen door middel van contact met de diensten van een grote Europese instelling, welke vraagstukken van admmistratieve, econo- mische, sociale, financi‘le, juridische of statistische aard, dan wel vraagstukken met betrekking tot de voorlichting behandelen Voorts zal zij aan jon- geren die een diploma hebben verworven van een gesjjecialiseerde school of een universitaire facul- teit de gelegenheid bieden in de onderscheidene secties van haar vertaaldienst opleidmgsstages van zes maanden als vertaler of van drie maanden als tolk te doorlopen
Voorwaarden tot toelating Maximumleeftijd 30 jaar op 1 augustus 1965 (*)
Er zal een keuze worden gemaakt uit de studenten Ñ onderdanen van een der deelnemende landen van de Gemeenschap (**) Ñ die op 1 augustus 1965 ten minste 3 jaar hoger onderwijs hebben genoten, en uit jonge ambtenaren of jonge em- ployes van overheidsmstellmgen, particuliere on- dememmgen of vakbondsorganisaties, alsmede uit jonge mensen die een vrij beroep uitoefenen, die op 1 augustus 1965 op ten minste 2 jaar ervaring inhun beroep kunnen bogen
De stagiaires voor de vertaaldienst zullen, zoals hierboven is vermeld, worden gekozen uit de af- gestudeerden van faculteiten en/of gespecialiseerde scholen
Behalve hun moedertaal moeten zij een der talen van de Gemeenschap (***) grondig beheersen en voldoende kenms van een andere taal van de Gemeenschap of van het Engels bezitten
(*) Voor de stagiaires bij de vertaaldienst kan van de voorwaarden ten aanzien van leef- tijd en opleiding ten gunste van ambtenaren van de Instellingen der Gemeenschap zo nodig worden afgeweken
(**) Er zullen ook enige kandidaten uit derde landen worden toegelaten
(***) De offici‘le talen van de Gemeenschap zijn Duits, Frans, Italiaans en Nederlands
6
De stagiaires zullen kunnen kiezen tussen drie stages
Ñ de eerste van 12 juli 1965 tot 8 oktober 1965,
Ñ de tweede van 20 september 1965 tot 17 de- cember 1965,
Ñ de derde van 3 januari 1966 tot 31 maart 1966
Gedurende de eerste drie weken van de stages zullen voordrachten en bezoeken worden georga- niseerd, ten einde de stagiaires een beeld te geven van de bevoegdheden en de taken van de Gemeen- schap Vervolgens zal elke stagiaire in een afde ling worden geplaatst waar vraagstukken worden behandeld, welke, zoveel mogelijk, overeenkomen met zijn opleiding of betrekkmg hebben op de ge- bieden waarvoor hij bijzondere belangstelling te kennen heeft gegeven
Wat de stagiaires voor de vertaaldienst betreft, zullen de stages
Ñvoor de tolken van 20 september 1965 tot 17 december 1965 en
Ñ voor de vertalers van 20 september 1965 tot 31 maart 1966
duren
Bezoldiging
De aangewezen stagiaires ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding van Bfr 9 000,Ñ ter dek- king van hun verblijfkosten V oor de stagiaires die Ñ onverschillig hun nationaliteit Ñ de stages kunnen doorlopen zonder hun gezin te verlaten, bedraagt deze vergoeding Bfr 7 000,Ñ per maand Enkele sollicitanten zullen voorts als surnumerair zonder bezoldiging aan de stages kunnen deel- nemen
Mededelingen Periode van de stages
Te vervullen
formaliteiten
De jongeren die aan bovengenoemde voorwaarden voldoen en voor deze stages belangstelling hebben, gelieven het formulier dat in dit Publikatieblad is opgenomen, ingevuld en ondertekend in te zenden aan het Directoraat-Generaal ãAdministratie en Financien” – Directie Personeel (stages 1965/1966) – Hoge Autoriteit van de E K G S , 11, Bid Grande- Duchesse Charlotte, Luxemburg, waarbij eventueel dient te worden vermeld of zij belangstelling heb- ben voor de stage bij de vertaaldienst en zo ja, voor welke tak hiervan (vertalen, tolken)
Termijn voor het inzenden der formulieren
De formulieren dienen uiterlijk op 31 mei 1965 des avonds te zijn ontvangen Voor degenen die wensen deel te nemen aan een stage bij de ver- taaldienst IS deze termijn verlengd tot 30 jum 1965
AMERIKAANSE STUDIEBEURZEN EN REISTOELAGEN
Voor het studiejaar 1966Ñ1967 kunnen zij, die hun studie aan een universiteit of andere instelling van hoger onderwijs bijna of geheel voltooid hebben, bij het Nederland-Amerika Instituut solliciteren naar studiebeurzen en reistoelagen voor een jaar studie m de Verenigde Staten
Volledige beurzen omvatten collegegeld, kost en in- woning Gewoonlijk is voor boeken en zakgeld nog een aanvullend bedrag, vari‘rend van plm $200 tot plm $ 500 nodig In beperkte mate is het mo- gelijk daarvoor aanvullende fondsen te verkrijgen
V oor bepaalde studiegebieden zijn de mogelijk- heden tot het verkrijgen van een studiebeurs vrij beperkt, zoals economie, sociologie, psychologie, politieke en sociale wetenschappen, schone kun- sten en architectuur Men dient daarvoor aan zeer hoge eisen te voldoen Beter is het gesteld met de natuur- en technische wetenschappen omdat assistentschappen beschikbaar zijn voor vergevor- derde studenten of pas afgestudeerden
Voor de rechtenstudie, met name internationaal en vergelijkend recht, worden speciale beurzen voor zeer goede sollicitanten aangeboden
Studenten in de medicijnen, tandheelkunde en veeartsenijkunde wordt aangeraden rechtstreeks bij de desbetreffende faculteiten van Amerikaanse ziekenhuizen te solliciteren naar internships of residencies
In combinatie met de studiebeurzen kan men sol- liciteren naar een reistoelage, beschikbaar gesteld door de United States Educational Foundation m The Netherlands vanwege de Amerikaanse Re- gering krachtens de Fulbnght overeenkomst Deze omvat de reiskosten heen en terug van de plaats van inwoning tot de plaats van bestemming Hier
voor kunnen ook in aanmerking komen degenen, die rechtstreeks een beurs of assistentschap hebben verkregen of hopen te verkrijgen bij een Ameri- kaanse universiteit
Zij, die voor een beurs en/of reistoelage in aan- merking wensen te komen, kunnen reeds thans en uiterlijk tot 15 oktober 1965 onder opgave van leeftijd, studievak en afgelegde examina, formu- lieren en nadere bijzonderheden aanvragen bij het
Nederland-Amenka Instituut Museumplein 4, Amsterdam, tel 72 22 80
***
Zaterdag 16 oktober 1965
Op een
passingen en een methodologische kritiek” is op donderdag 20 mei aan de Katholieke Hogeschool cum laude gepromoveerd tot doctor in de econo- mische wetenschappen, de heer Ph C Stouthard, directeui van het Instituut voor Arbeidsvraag- stukken van de Katholieke Hogeschool Promotor was prof dr A Oldendorff
* ^ -J^-
Curatoren van de Katholieke Hogeschool hebben benoemd met ingang van 1 mei 1965 tot adjunct- secretaus van curatoren mej mr H J M Pieck
Mej Pieck vervulde voorheen de functie van plaatsvervangend secretaris van de Raad voor de Kinderbescherming te Breda
***
De regering van de Verenigde Arabische Repu bliek stelt voor het Academisch jaar 1965-1966 een tweetal beurzen ter beschikking Inlichtingen Bureau Studentenbelangen
HOGESCHOOLDAG
proefschrift
, Data-modellen
Enkele toe-
MEDEDELINGEN V AN DE REDAKTIE
In principe verschijnt het Tilburgse Hogeschoolblad om de veertien dagen, met uitzondering van de academische vakanties.
Men wordt verzocht adreswijzingen en foutieve adressering tijdig aan de redaktie bekend te makenÈ
Kopie dient veertien dagen voor het verschijnen van het volgende num- mer in het bezit van de redaktie te zijn.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.