Emoties over financiën de goede kant op

De Nederlandse consument is zich beter gaan voelen over de eigen financiële toekomst. Een jaar lang werden de emoties over de economie langzaam steeds positiever.

Dat blijkt uit onderzoek van TILCOM (Tilburg Outlook Consumer Monitor), een onderzoekscentrum van Tilburg University. De zogenaamde ‘economische emotiebarometer’ slaat op het moment hoger uit dan ooit tevoren. Vanaf september 2009 zijn de emoties van ruim 2500 Nederlanders gemeten.

Volgens onderzoekster Jorna Leenheer betekent het dat er een aantrekking van de consumentenaankopen in 2011 kan worden verwacht. “Tegelijkertijd zien we dat ongeveer een kwart van de Nederlanders het gevoel heeft dat ze er economisch niet goed voor staan.”

Toch is het niet alleen optimisme wat de klok slaat. In het derde kwartaal van 2010 werd een emotionele dip vastgesteld. Daarnaast zijn er dit kwartaal voor het eerst regionale verschillen waargenomen, waaruit blijkt dat de inwoners van Zuid-Nederland (Noord-Brabant, Limburg en Zeeland) relatief laag scoren op de Economotion-index. West-Nederlanders (Noord- en Zuid-Holland en Utrecht) scoren relatief hoog. Limburg en Groningen zijn het meest negatief.

Leenheer stelt dat die verschillen mogelijk te verklaren “doordat deze provincies te maken krijgen met bevolkingskrimp en daarmee samenhangend een zwakke regionale economie. Dit zien we nu nog niet sterk terug in de aankopen van Limburgers en Groningers, hoewel hun vakantieplannen wel wat achter blijven bij de rest van Nederland.’’

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.