Social media impopulair bij banenjacht studenten
Universitaire studenten gebruiken bij de zoektocht naar een bijbaan minder vaak (negen procent) hun sociale netwerk dan HBO-studenten (twaalf procent). Hoewel het merendeel van de studenten wel actief is op het vlak van social media, maakt slechts tien procent bij het zoeken van een bijbaan gebruik maken van hun digitale netwerk. Ze doen het wel beter dan scholieren, daar maakt slechts zeven procent gebruik van social media.
Dit alles blijkt uit het Nationale Bijbanen Onderzoek 2011 dat is uitgevoerd door Zoekbijbaan.nl. Jongeren van 13 tot 25 jaar werd gevraagd naar de kanalen die zij inzetten bij het zoeken naar een bijbaan. De respondenten geven aan dat ze meer gebruik maken van kanalen als online vacaturebanken (70%), het eigen netwerk (62%) en open sollicitaties (37%).
Pieter van Diggele, communicatiemanager bij Zoekbijbaan.nl, denkt dat veel jongeren zich nog onvoldoende bewust zijn van de sollicitatiemogelijkheden via de social media. “De meeste jongeren zijn actief op netwerksites als Hyves en Facebook en gebruiken deze vooral om snel en makkelijk informatie uit te wisselen met hun vrienden. Netwerksites met meer carrièremogelijkheden zoals LinkedIn en Twitter worden veel minder gebruikt, omdat de meeste jongeren nog geen professioneel netwerk hebben en ook nog niet actief bezig zijn om dit op te bouwen.”