E-coaching is succesvol

E-coaching –coaching via internet – is vrij succesvol, zo concluderen Uvt´ers Alexander Waringa (FSW) en Anne Ribbers. Enige voorwaarde is dat de coach weet hoe hij met deze specifieke vorm van coaching om moet gaan.

“Er bestaat veel scepsis ten opzichte van e-coaching”, zegt Waringa. “Ik had er zelf ook last van.” Waringa doet al jaren onderzoek naar de effecten van e-coaching, waaronder chat-coaching, video-coaching en emailcoaching. Vooral wat betreft coaching via de mail zijn de resultaten opmerkelijk. Zo blijkt dat het schrijven van een email automatisch voor reflectietijd zorgt. Waringa: “je ziet dat in de eerste emails die mensen schrijven veel krachttermen staan. Bij latere mails over hetzelfde onderwerp gaan mensen afstand nemen en worden ze reflectiever en milder.”

Interessant is ook het effect dat de afwezigheid van een coach heeft op cliënten, zegt Waringa. “Veel mensen denken dat cliënten zo geen relatie kunnen opbouwen met hun coach, maar dat klopt niet. Door de anonimiteit laten cliënten sociaal gewenst gedrag juist varen, en concentreren zich op de inhoud. Hierdoor kunnen coach en cliënt sneller to-the-point komen.”

Bij e-coaching kunnen cliënt en coach vrijwel elke dag contact hebben. In een traject van twee, vier of zes weken krijgen cliënten zeer frequente reacties op hun mails. Volgens Waringa stelt dit mensen in staat om nieuwe inzichten meteen in de praktijk te brengen.

Ontstaan er niet gigantisch veel misverstanden door communicatie over de mail? Volgens Waringa ligt dat grotendeels aan de coach. “Sommige mensen kunnen niet zo goed schrijven, en het is aan de coach om hier goed en begripvol op te reageren. Een coach moet extra alert zijn op misverstanden die kunnen ontstaan.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.