Recensie: @DeStudentcoach

Boeken over sociale media zijn er al genoeg. Maar een boek over social media dat zich speciaal richt op studenten, was er nog niet. Deze zomer kwam @DeStudentcoach uit, geschreven door Simone Levie en Inge van Erkel. In het boek schetsen de auteurs hoe studenten social media in kunnen zetten bij het bepalen van hun studiekeuze en hoe ze social media tijdens hun studie kunnen gebruiken, bijvoorbeeld voor onderzoeken, opdrachten en stages.

In een logische opbouw gaan de auteurs steeds een stapje verder. Zo wordt in het eerste hoofdstuk een algemene inleiding over social media gegeven. In een tweede hoofdstuk schetsen Levie en Van Erkel hoe je internet en social media kunt inzetten bij je studiekeuze. Ze gaan specifiek in op Hyves en Facebook en geven in detail aan hoe je bijvoorbeeld je privacyinstellingen kunt wijzigen, hoe je foto’s kunt taggen en wat je het beste in je profiel kunt zetten. In het derde hoofdstuk (het begin van je studie) wordt verdere uitleg gegeven over Facebook en worden Twitter en LinkedIn geïntroduceerd. Hoe maak je een account aan, hoe voeg je contacten toe? Overigens gaat niet het gehele boek over social media. Ook manieren om jezelf te presenteren (onder meer via WordPress en Prezi) worden niet vergeten in latere hoofdstukken.

Complimenten voor de volledigheid van de auteurs. Op zeer duidelijke wijze geven ze aan hoe de belangrijkste social media als Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter werken. Met eenvoudige plaatjes tonen ze bijvoorbeeld hoe je advertenties plaatst op Hyves en hoe je je vriendenlijstjes bewerkt in Facebook. Maar die duidelijkheid is ook meteen de manke van het boek. Voor studenten die al gepassioneerd bezig zijn met social media biedt het te weinig nieuws. Die plaatjes en algemene informatie zijn voor hem overbodig. Het boek is daarentegen wel zeer geschikt voor newby’s.

De auteurs schenken zeer ruime aandacht aan de gevaren van social media (wees voorzichtig met privacygevoelige informatie, geef geen locatie op in je Twitter, stel je privacyinstellingen goed in, zet geen foto’s van jezelf op internet in beschonken toestand). Dat leidt na de zoveelste waarschuwing voor wat irritatie. De universitaire student is niet dom, die snapt heus wel dat het gebruik van social media ook gevaren met zich meebrengt. Tevens kunnen al die waarschuwingen ervoor zorgen dat newbies het social media-pad niet durven te bewandelen.

Conclusie: studenten die dagelijks bezig zijn met social media, zullen niet veel aan het boek hebben. Voor degenen die hun babysteps op dat vlak zetten, is het echter een must-read. In een volgende editie –die verwachten we sowieso want social media staan niet stil- doen de auteurs er verstandig aan wat waarschuwingen weg te laten. Tevens zou een hoofdstuk over de vraag hoe docenten social media in kunnen zetten bij hun lessen, niet misstaan. Daar schort het vaak nog aan in de academische wereld. De studenten zijn interactief genoeg, maar de docenten weten social media nog niet goed te vinden. Een gemiste kans, maar een die nog wel goedgemaakt kan worden.

@De Studentcoach, isbn-nummer 978 90 00 30045 7