Meer waardering, minder salaris
Hoe beloon je werknemers tijdens een economische crisis? Bedrijven compenseren beperkte financiële middelen steeds vaker met een blijk van waardering op de werkvloer. Dat bleek bij een symposium, georganiseerd door studievereniging INPUT.
Jacco Euser, consultant van Deloitte, en Tom Morssink, Human Resource business partner van IKEA, deelden onder het toeziend oog van een discussiepanel hun ervaring.
Tom Morssink ervaarde een verschil in mentaliteit toen hij zijn baan aan de Universiteit van Twente inruilde voor een baan bij IKEA. Hij spreekt over werknemerstevredenheid. Dit merkte hij al tijdens zijn eerste werkdag. “Mensen die ik nog nooit had gezien, vroegen aan mij hoe het met me ging en wat ik in het weekend had gedaan. Ik dacht dat ik in een sekte was beland.“ Morssink haalt inmiddels tegen een lager salaris meer voldoening uit zijn dienstverband bij de IKEA dan bij de universiteit.
“Mensen kiezen er bewust voor om bij IKEA te werken. Je hebt invloed op je dienstverband bij aankomst in het bedrijf. Wij kijken bij sollicitanten naar: Wie ben je en wat kan je aan?” Je leeftijd is niet zo belangrijk volgens de Twentenaar. Zo kent het bedrijf een leidinggevende in Hengelo van 26 jaar. Lef en durf staan voor de werknemers in de komende jaren centraal. Het bedrijf wil investeren in autonome werknemers die een actieve houding hebben voor de wensen van de klant.
Deloitte
Jacco Euser gaat zeven jaar terug de tijd in bij Deloitte. “In die tijd was het gemakkelijk om nieuwe opdrachten binnen te halen. Er was geld als water. De medewerkers moesten hard werken, maar de praktijk was bloeiend. Wij hadden in die tijd bijeenkomsten in de duurste hotels.” Mede door de kredietcrisis aan het einde van 2006 is er veel veranderd. Deze ontwikkeling zorgde voor een salarisplafond binnen Deloitte.”Het is moeilijker geworden om klanten binnen te halen. Daarnaast betalen klanten niet meer de hoge tarieven. Iedereen wil een accountverklaring tegen de laagst mogelijke tarieven.”
Er is nu een salarisplafond en een salarishuis met een minimaal en maximaal salaris. “De beloning moet in lijn zijn met de prijs van het product. Als je mensen te veel beloning geeft, bewegen ze niet mee als het minder goed gaat.”
Deloitte heeft arbeidsuren van medewerkers onlangs in seizoenspatronen ingedeeld. Op deze manier werken mensen in het hoogseizoen 40 tot 45 uur in de week. Werknemers zijn ingedeeld van 35 tot 40 uur in de week tijdens de periode dat er minder werk is. Volgens Euser een efficiëntie maatregel, waardoor de gemiddelde productiviteit stijgt.