‘Vragen graag, of ons aandeel daalt’

Bedrijven organiseren graag open ‘conference calls’ over hun jaar- of kwartaalcijfers. Dat is niet altijd handig, blijkt uit onderzoek van wetenschappers uit Tilburg en Texas. Op zo’n gesprek moeten wel voldoende analisten afkomen, en ze moeten wél vragen stellen.

Een ongemakkelijke stilte tijdens een conference call zorgt dat investeerders gaan twijfelen of er nog wel interesse is in het bedrijf. Dat kan ertoe leiden dat de aandelen in waarde dalen. De universiteit vergelijkt dat in een persbericht met een sneu feestje waar bijna niemand op af komt. De jarige voelt zich in zijn hemd staan, en toeschouwers gaan denken dat het feestje niet de moeite waard was.

Als analisten voldoende  vragen stellen, profiteren zowel het management van het bedrijf als de investeerders. Met name kleine investeerders hebben er last van als analisten niets vragen, omdat ze dan verstoken blijven van nuttige informatie over het bedrijf. En het bedrijf lijdt imagoschade.

TiU-onderzoeker Stephen Hollander deed dit onderzoek samen met collega Kevin Law en de Texaanse onderzoeker Shuping Chen. Hun paper heet ‘The price of silence’. Volgens Hollander kunnen vooral kleine bedrijven er maar beter kunstmatig voor zorgen dat er genoeg mensen vragen stellen op hun feestje: ze kunnen analisten betalen om vragen te stellen, of betaalde stand-inns regelen voor als de analisten stil zijn.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.