Positief over Tilburgs Onderwijsprofiel
De fracties in de commissie Onderwijs & Onderzoek reageren enthousiast op het nieuwe Tilburgse Onderwijsprofiel (TOP). Zo bleek gisteren in de vaste cie-vergadering. Het betekent waarschijnlijk dat Tilburg University vanaf dit najaar een (iets) ander gezicht krijgt.De universiteit wil de eigen kleinschaligheid beter benutten: kwalitatief hoogstaand onderwijs in kleine groepen op een compacte campus. Zodoende moet het ‘merk’ Tilburg herkenbaarder worden en liefst meer studenten trekken. De fracties zijn goed te spreken over het plan dat er nu ligt. Wat de invulling betreft wordt rector Philip Eijlander nog wel bestookt met een reeks detailvragen. We pikken er een paar uit.Keuze
Kenmerk van het nieuwe profiel is dat de student meer ruimte krijgt om eigen keuzes te maken. Zo is er bijvoorbeeld sprake van een Mobility Window: een vrijgeroosterd semester waarin je een stage kunt volgen of buitenlandervaring kunt opdoen. Ook komt er binnen het curriculum aandacht voor de ontwikkeling van 21st Century Skills: algemene vaardigheden – zoals presenteren en kritisch denken – die op de huidige arbeidsmarkt steeds relevanter worden. SAM wijst erop dat passievere studenten, die misschien moeite hebben met al teveel vrijheid, niet ondergesneeuwd mogen raken. De AbvaKabo-fractie zegt het mooi: “Ook in het nieuwe profiel moet er een balans zijn tussen gemeenschappelijkheid en vrijheid.”Implementatie
In zijn reactie benadrukt Philip Eijlander dat alle studenten even belangrijk zijn (en blijven). “We maken geen gericht onderscheid tussen ‘actief’ en ‘passief’. Wel is het zo dat studenten mede-verantwoordelijk zijn voor het onderwijsproces. “We willen graag dat studenten betrokken zijn. Om dat te bereiken, kiezen we er juist niet voor om allerlei verplichtingen op te leggen.” Veel vragen gaan over de implementatie van het nieuwe onderwijsprofiel. De concrete vertaling komt voor een groot deel bij de schools zelf te liggen. “Het is een taak van de rector om samen met decanen de implementatie nauwgezet te volgen en ondersteunen,” zegt Eijlander, die daarmee een belangrijk punt op de agenda van zijn opvolger zet.
Desgevraagd vertelt Eijlander dat het TOP zowel een inhaalslag is als een nieuw concurrentiemiddel. “Universiteiten als Maastricht en Rotterdam hebben een sterkere branding dan wij. Door onze focus op kleinschaligheid en kwaliteit willen we een deel van die achterstand goedmaken. Daarnaast is het onderwijsprofiel een middel om je te onderscheiden en de concurrentie te versterken.” Op het aspect ‘kleinschaligheid’ gaat Eijlander concreet in. “We kunnen bijvoorbeeld vaststellen: maximaal 40 studenten in een hoorcollege. Opleidingen kunnen daar vervolgens wel onder gaan zitten, maar niet boven.”Extern communiceren
Gelet op de positieve reacties, komt het TOP op vrijdag 27 maart definitief door de universiteitsraad. AbvoKabo wil daarbij dan de nodige muziek maken. Immers: dit profiel is een manier om je ook extern op een positieve manier te profileren. Eijlander is het daarmee eens. Wordt vervolgd dus.