Internetcolleges: een trend, maar niet op TiU

Gratis colleges volgen via het internet. Van een Chinese taalcursus tot de wetenschap achter blijheid. Internetstuderen is een ontwikkeling waar honderdduizenden studenten van over de hele wereld gebruik van maken. Alleen: op Tilburg University wordt er bijna niets mee gedaan. Terwijl de internetcolleges aantrekkelijk zijn voor zowel studenten als docenten, al heeft het ook bij-effecten.  

Massive Open Online Course (MOOC), zo worden de gratis internetcolleges genoemd. Het idee is heel simpel: maak als universiteit een cursus aan én bied die online aan. Verenig je vervolgens als universiteit samen met andere universiteiten en bied je cursussen via één platform aan, zo schrijft Trouw.

Een MOOC-cursus duurt een aantal weken. Iedere aflevering bestaat uit filmpjes, waarin de betreffende docent de stof uitlegt. In het begin van het online onderwijs waren die video’s nog niet bijzonder. Nu zien we goed beeldmateriaal, gebruik van animaties en quiz-achtige vragen waarbij studenten meteen feedback krijgen. Er kan met een smartphone zelfs een hele cursus gemaakt worden.

Alfa en gamma
Marie Postma, Universitair docent aan de Tilburg School of Humanities, is bezig met het maken van een internetcollege. Op welk platform deze geplaatst gaat worden, is nog niet duidelijk, maar het college gaat over alfa en gamma. “Wij willen hiermee bereiken dat niet alleen TiU-studenten dit kunnen bekijken, maar iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp.”

Volgens de docent wordt er in het algemeen niet veel aan MOOC’s gedaan op de TiU. Wel vindt de docent het een goede manier van lesgeven. “Internetcolleges zijn voor de docent een goede manier om interactie te hebben met de studenten. Daarnaast kunnen studenten op hun gemak colleges bekijken wanneer ze willen”, aldus Postma.

Student én docent
Maar MOOC’s zijn niet alleen voor studenten aantrekkelijk. Voor de docent is het ook kicken als hij of zij ineens duizenden studenten kan lesgeven. Hierdoor krijgt de docent een goed beeld over wat studenten moeilijk vinden en wat goede opdrachten zijn. Ook komen er gegevens binnen over het leergedrag van studenten.

Ondanks dat het voor student én docent een aanwinst is, hebben internetcolleges ook een negatieve kant. Persoonlijk contact tussen docent en student ontbreekt. Daarnaast kunnen docenten onmogelijk alle opdrachten nakijken, dus de controle is beperkt.

Het begon allemaal in….
Amerika. Twee Amerikaanse topuniversiteiten, Harvard en het Massachusetts Institute of Technology, hebben in 2012 het platform edX opgezet. Zij hebben andere universiteiten uitgenodigd om hieraan mee te doen.  In 2013 is de Technische Universiteit Delft (TU Delft) begonnen met het aanbieden van internetcolleges, op aanvraag van edX.

De eerste cursus die edX aanbood, trok ruim 150.000 studenten uit maar liefst 162 landen. Het werd een trend. Nu, anno 2015, bieden bijna vijftig topuniversiteiten ruim vierhonderd online cursussen aan via edX. De TU Delft heeft er nu een kleine twintig waarvoor ruim 400.000 mensen zich hebben ingeschreven.

Nederlandse bodem
Naast edX zijn er meerdere platforms waar Nederlandse universiteiten MOOC’s aanbieden. Zo startte de Universiteit van Amsterdam in 2013 de eerste op Nederlandse bodem. Verschillende Nederlandse universiteiten hebben inmiddels een MOOC ontwikkeld, of zijn ermee bezig. Ze gebruiken de gratis MOOC onder andere om meer studenten te interesseren voor hun opleidingen.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.