Recensie: Onder de Groene Hemel

We schrijven 1969, het hippiegevoel komt op. Amsterdam is de place to be, meer specifiek het Vondelpark. Volgens opstandige jongeren het walhalla waar ze fantaseren over een betere wereld, volgens ‘het establishment’ een poel van ellende. Een onschuldig meisje uit een simpele provinciestad gaat studeren in Amsterdam en komt in deze nieuwe wereld terecht.

In de musical, vol nummers van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh, vertelt Jimmy het verhaal van een onmogelijke liefde die opbloeit tussen provinciemeisje en gymnasiaste Barbara en Vondelpark-hippie en theatermaker Berend. De bloemenkransen, demonstratieborden en bellenblaas zijn niet aan te slepen en de muzikanten die tijdens de liedjes gewoon tussen de rest van de cast zitten, zorgen voor een huiskamergevoel.

Gevoelige onderwerpen als de pil, abortus en maatschappelijke status komen uitgebreid terug. Als Barbara zwanger raakt van Berend, voelt ze zich gedwongen terug te gaan naar haar gelovige ouders. Haar buurjongen ontfermt zich maandenlang over haar en vraagt haar uiteindelijk ten huwelijk om haar ‘eer’ te redden. De nummers van De Groot en Nijgh sluiten hierbij naadloos aan op het script. Hoogtepunten zijn ‘De eenzame fietser’, ‘Meneer de President’ en ‘Avond’. Stuk voor stuk kippenvelmomenten.De show bewijst dat je als musicalacteur van alle markten thuis moet zijn, enkel de traditionele drie-eenheid zang, dans en spel is allang niet meer genoeg. Zo staat op het eind van de voorstelling dan ook elk castlid met een gitaar in de hand en worden ook andere instrumenten uit de kast getrokken. Dat verdient een compliment.

Sowieso zit de musical goed in elkaar met fijne decors, mooie liedjes en genoeg humor. René van Kooten (bekend van o.a. Aïda en Les Misérables) speelt zijn rol als Jimmy met verve en de ouders van Barbara, gespeeld door Anne-Mieke Ruyten (o.a. van Sam Sam en Kinderen geen bezwaar) en Jan Elbertse (vertolkte rollen in o.a. Piaf en Doe Maar), zijn als duo hilarisch.

Ook degenen die minder bekend zijn met het werk van De Groot en Nijgh kunnen de voorstelling met een gerust hart bezoeken. Zeker de studenten worden aan het denken gezet, want wat zijn we tegenwoordig akelig braaf! Misschien staan ook bij hen in de weken na de show ‘Avond’ en ‘De eenzame fietser’ wel op repeat.

4 / 5 sterren

Gezien in Theaters Tilburg.