Hoogleraar Van Raaij: excuses Volkswagen komen te laat

Volkswagen maakt vandaag via een grote advertentie in de Nederlandse kranten zijn excuses. Het bedrijf heeft flink gesjoemeld met software, waardoor het de indruk wekte dat hun dieselmotoren minder schadelijke stoffen uitstoten. Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie op Tilburg University: “Dit soort crisis-PR komt een beetje te laat.”‘Schaamrood’, en ‘allesbehalve trots op onze nieuwste kleur’. Met de paginagrote advertentie gaat Volkswagen diep door het stof. Hoogleraar Van Raaij: “De autofabrikant wil op deze manier het vertrouwen herstellen en mededelen dat er gecompenseerd gaat worden. Maar Volkswagen vermeldt niet in welke mate.” Leuk en aardig, maar met zo’n advertentie red je het niet, aldus de hoogleraar. “Het bedrijf moet zich echt gaan bewijzen en laten zien dat het de fouten heeft hersteld.”media_xll_3346168‘Te laat’
De advertentie komt dan ook te laat, vindt hij. “Het schandaal is al weken bekend. Dit komt doordat het een politiek gevoelig onderwerp is in Duitsland. Er is te lang overlegd met verschillende partijen. Bondskanselier Angela Merkel bemoeit zich er ook mee; dit kan de hele Duitse auto-industrie aangaan.”

“Bondskanselier Angela Merkel bemoeit zich er ook mee; dit kan de hele Duitse auto-industrie aangaan”

Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie

Volgens hem gaat deze affaire nog jaren duren. “Het is ook nog maar de vraag of dit de enige autofabrikant is die gesjoemeld heeft met software. Er is een flinke concurrentiestrijd aan de gang: wie produceert de zuinigste dieselmotor? Seat en Skoda hebben ook Volkswagen-motoren.”

Maar bij excuses geldt: beter laat dan nooit, benadrukt Van Raaij. “Je kunt als bedrijf beter open kaart spelen en uitleggen wat er is gebeurd dan dat je het allemaal geheim houdt. Het vertrouwen is sneller verloren dan het herstel is opgebouwd.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.