Verraadt je World of Warcraft-poppetje wie je bent?

Wat zegt het spelgedrag van een gamer over zijn karakter? Zou het spelen van een spel een aanvulling kunnen zijn op een persoonlijkheidstest? Onder begeleiding van Pieter Spronck, startte promovende Shoshannah Tekofsky van Tilburg Center for Cognition and Communication (TiCC) vorige week het project GAMR, waarmee ze meer inzicht wil krijgen in het brein van de gamer.

Promovenda Tekofsky zit momenteel in Amerika om te werken aan het project. Het is een samenwerking van Tilburg University met het MIT Media Lab, een innovatief laboratorium in Massachusetts. Het project draait om de website projectgamr.com, die vragen stelt aan spelers van de spellen League of Legends, Battlefield 4, Battlefield: Hardline en World of Warcraft. De gamer vult aan de hand van een vragenlijst in wie hij is en hoe hij speelt. In ruil daarvoor stelt de website een game-profiel op: een rapportage van iemands persoonlijkheid, brain type en gamer-type.

Tekofsky: “We werken samen met de ontwikkelaars van deze games. Zij geven ons data over het gamegedrag van hun spelers, die wij koppelen aan de antwoorden. Als iemand in het echt sociaal is, zie je dat ook terug in het spel? Het kan zelfs zo zijn dat het tegenovergestelde waar is: dat extraverte personen juist heel introvert zijn een game. Dat zou ook een interessante bevinding zijn.”

“Als iemand in het echt sociaal is, zie je dat ook terug in het spel?”

Persoonlijkheidstest
Volgens de promovenda is dit project relevant omdat het spelen van bepaalde games – in dit geval spellen waarin gecommuniceerd wordt met andere spelers – misschien veel kan onthullen over iemands persoonlijkheid. Indien dat het geval is, kan een game ook als een persoonlijkheidstest werken. Zou iemand bijvoorbeeld een goede manager zijn? Zou je dit kunnen ontdekken door het spelen van bijvoorbeeld World of Warcraft? “Vanuit maatschappelijk oogpunt is het ook interessant omdat er een opmars is van educatieve spellen. Militairen en piloten worden ook getraind met software die identiek is aan spelsoftware. Soms wordt die software zelfs gemaakt door dezelfde ontwikkelaars als die van een game.”

Tekofsky is zelf ook een gamer. “Ik speel spellen zolang ik het me kan herinneren. Ik wilde de laatste tien jaar iets doen op dit vakgebied. Tijdens mijn master Computer Science aan de Universiteit van Utrecht deed ik een onderzoeksprojectje over videogames. Mijn supervisor vroeg of ik hier een promotieonderzoek van wilde maken. Toentertijd wist ik niet eens dat videogames een onderzoeksgebied was.” Wat ze zo interessant vindt aan games? “Ik heb het altijd al fascinerend gevonden dat mensen zo veel tijd, geld en interesse hebben voor een activiteit waarvan het niet meteen duidelijk is wat je er aan hebt. Je kunt besturen hoe de lichtjes op het scherm veranderen. Maar wat precies doe het met je?”

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.