Claim tegen NS vanwege volle treinen

ConsumentenClaim wil een schadevergoeding van de NS als compensatie voor overvolle treinen. De eerste dag al voegden 3750 ontevreden treinreizigers zich bij de massaclaim.

Bij reizigersorganisatie Rover kwam afgelopen maand een recordaantal van 3600 klachten binnen over de drukte in de trein. Daarnaast kwamen er ook minder treinen op tijd binnen dan gemiddeld. Die onvrede uit zich nu in een schadeclaim tegen de Nederlandse Spoorwegen.

Volgens directeur Stef Smits van ConsumentenClaim moeten er nu te veel reizigers staan in de spits, terwijl de NS verplicht is zijn best te doen om klanten een zitplaats te bieden, zegt Smits tegen NU.nl.

Verwacht wordt dat de problemen erger worden. Vanaf volgende maand gaat de NS namelijk treinstellen van het spoor halen, zonder er direct nieuwe toestellen voor in te zetten.

Algemene voorwaarden

ConsumentenClaim denkt een kans te maken bij de rechter, mede omdat de problemen eerder toe- dan af zullen nemen. De algemene voorwaarden van de NS wijzen een andere kant op. Een reiziger heeft volgens de vervoerder geen recht op een zitplaats:

2.6 “Een Vervoerbewijs geeft u recht op vervoer door NS, maar geeft u niet het recht op een zitplaats. NS spant zich ervoor in alle reizigers een zitplaats te bieden, maar een zitplaats is niet in alle omstandigheden beschikbaar.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.