Wat er gebeurt in het Technology Lab

Het DAF Technology Lab opende ruim twee maanden geleden zijn virtuele deuren. Maar wat gebeurt er eigenlijk allemaal in het lab? Univers nam een kijkje.

“Sinds de opening hebben al veel nieuwsgierigen getooid met een 3D-bril het lab bekeken”, zegt Dineke Kolen, business developer van het Technology Lab. Het lab, waar zo’n 15 tot 20 mensen in kunnen, is bedoeld om kennis te maken met nieuwe vormen van onderwijs en onderzoek.

“De bezoekers waren eensgezind in hun reacties”, zegt Dineke Kolen. ‘’Vanaf het begin ontvangen we positieve reacties. Inmiddels lopen er al enkele projecten en is er veel belangstelling van zowel wetenschappers als het bedrijfsleven. Een enkeling wil alleen een kijkje nemen in het lab, maar we zijn niet bedoeld als bestemming voor een schoolreisje, het lab is bedoeld voor onderwijs en onderzoek.”

“We zijn niet bedoeld als bestemming voor een schoolreisje, het lab is bedoeld voor onderwijs en onderzoek.”

Onderwijs en educatie
Het Technology Lab wordt gemiddeld drie dagen per week gebruikt door docenten, studenten en bedrijven. Er worden demonstraties gegeven aan docenten over het ontwikkelen van onderwijs. De colleges die nu lopen gaan over neuroscience en datavisualisatie.

Dineke Kolen is positief over de ontwikkelingen in het lab: “Normaal gesproken krijgen de studenten uitleg door middel van een platte afbeelding of een model, maar hier in lab kan de werking van het brein worden uitgelegd door delen van de hersenen naar voren te halen met behulp van 3D-technologie. Het is een andere manier van onderwijs. Docenten laten ons weten dat ze in het Technology Lab andere vragen van hun studenten krijgen dan wanneer ze in een gewone collegezaal staan.”

Campione
Niet alleen het onderwijs maakt gebruik van het lab. In het project ‘Campione’ werken 33 bedrijven- en instellingen samen. Virtual reality kan bedrijven helpen met het trainen van hun medewerkers. In het project wordt onderzocht hoe effectief training in virtual reality settings is en of je het succes van de training kunt meten op basis van oogbewegingen, gelaatsuitdrukkingen, spraak of gebaren.

De deelnemende bedrijven uit de procesindustrie hebben grote machineparken die vele onderhoud vergen. Hoe monteurs dit moeten doen kunnen ze leren uit theorieboeken, nagemaakte ontwerpen of virtual reality. In het lab wordt onderzocht welke methode aanslaat. “Het kan zo zijn dat sommige medewerkers effectiever zijn te trainen met een ontwerp dan in een virtueel lab. Daarom testen we meteen de prestaties”, zegt Kolen.

“Sinds de deuren van het lab zijn geopend lopen de projecten neuroscience, datavisualisatie en ‘Campione’ op het gebied van onderwijs, onderzoek en samenwerking met bedrijven. Dit zal de komende tijd niet veranderen, virtual reality zal hierin steeds een belangrijkere rol gaan spelen.’’

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.