Studenten uit de spits: lastig verhaal

Door een tekort aan treinen kunnen reizigers in 2016 en 2017 rekenen op volle coupés en vertraging. Daarom wil NS mensen uit de spits weren, waaronder ook studenten. Omgooien die roosters van hogescholen en universiteiten, is volgens de overheid een van de oplossingen. Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid?Het is een moeizaam dossier, kun je gerust stellen. Het Kabinet besloot in 2014 om de studenten-OV te behouden, maar dat kost geld. En dan ook nog die tjokvolle coupés tijdens de spits. Daarom kwam minister Bussemaker (Onderwijs) met het idee om het hoger onderwijs eventueel te korten als de roosters niet worden afgestemd op de zogenaamde daluren (buiten de spits).

Ook NS riep het onderwijs op om het aantal reizigers meer te spreiden: “Het zou helpen als een aantal onderwijsinstellingen in plaats van negen uur om tien uur begint”, aldus NS-bestuurder Roger van Boxtel in een interview met NOS. Het verhaal wordt lastiger als je bedenkt dat de eerste nieuwe treinen pas vanaf 16 december 2016 in gebruik worden genomen. De drukte helemaal weghalen uit de spits? Dat zal nooit helemaal lukken, aldus Van Boxtel.

“Het zou helpen als een aantal onderwijsinstellingen in plaats van negen uur om tien uur begint”

Roger van Boxtel, NS-bestuurder

Niet mogelijk

De vereniging van universiteiten (VSNU) sprak in een interview met HOP deze week duidelijke taal: “Er kan niet tegen ons gezegd worden: ‘Vrienden, los die spitsproblemen van de NS eens op'”, aldus voorzitter Karl Dittrich. Ook Tilburg University zei eerder hieraan geen gehoor te geven. Woordvoerder Tineke Bennema: “De uren in de ochtend hebben we hard nodig voor colleges. Als we later beginnen, dan schuift het rooster op. Dan zijn we pas om twaalf uur ’s nachts klaar. We hebben niet meer ruimte beschikbaar.” Het grootste deel van de universiteiten gaat de roosters niet aanpassen. Universiteit Twente en de Rijksuniversiteit Groningen geven aan bereid te zijn om mee te denken.

En ook al zou Tilburg University het willen, dan wordt het voor roostermakers een lastige klus. Marian Lelie, roostercoördinator van Tilburg University. “Het probleem is dat de grote zalen om kwart voor negen ’s ochtends zo goed als vol zitten. Er ontstaat meer ruimte als we ook de avonden wat meer kunnen inroosteren. Dan zijn veel zalen namelijk leeg.” Maar volgens haar is dat niet zo makkelijk als dat het lijkt: “We zijn voornamelijk beperkt omdat docenten het vervelend vinden om ’s avonds te werken.”

Om in mogelijkheden te denken: wat zijn efficiënte oplossingen om de spitsdrukte te verlagen? Tussen Cuijk en Nijmegen is in september een pilot gestart met e-bikes. Studenten leggen 15 kilometer fietsend af naar hun universiteit of hogeschool. Een soortgelijke proef tussen Amersfoort en Ede-Wageningen is in 2014 succesvol gebleken. Maar dit wordt lastiger als het om een langer traject gaat. Ook zijn online-colleges wellicht een oplossing. Maar de vraag is of universiteiten en hogescholen zo ver willen gaan om NS te bedienen. Vooralsnog lijkt een oplossing niet in zicht.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.