Meer burgerhulp bij rampen via social media

Opkrabbelen na een grote ramp gaat niet vanzelf. Hulpdiensten kunnen hierbij wel wat ondersteuning gebruiken. Kenny Meesters, promovendus Information Management aan Tilburg University, ontwikkelt een ICT-platform voor burgerinitiatieven bij hulpverlening.

De tijd dat burgers bij rampen aan de zijkant blijven staan en wachten op de sirenes is voorbij, meent Meesters. “Mensen gebruiken tijdens rampen sociale media zoals Facebook en Twitter om zich te organiseren, met elkaar in contact te treden en elkaar te helpen.” Dat kan gebeuren bij natuurrampen, maar bijvoorbeeld ook bij vermiste personen. Meesters: “In plaats van deze ontwikkeling te negeren, kunnen hulpdiensten er beter gebruik van maken.”

Meesters werkte eerder mee aan Standby Taskforce, een vrijwilligersorganisatie die bij rampen via social media bruikbare informatie voor hulpverleners verzamelt. Zo kun je bij een overstroming in Nepal helpen zonder op de rampplek aanwezig te zijn. COBACORE (COmmunity-BAsed COmprehensive REcovery), het ICT-platform waar de promovendus momenteel aan meewerkt, is hierop geïnspireerd maar gaat nog een stap verder.

Onderdak en een kop soep

Het platform moet de samenwerking tussen professionals en burgers verbeteren, om vooral het herstel na een ramp te bespoedigen. Burgers kunnen actief meehelpen, niet alleen met het verstrekken van informatie, maar ook door diensten aan te bieden. “Met smartphones, tablets of laptops kunnen mensen aangeven welke hulp nodig is en welke steun ze kunnen bieden,” vertelt Meesters. Het doel: recover faster from disaster.

“Natuurlijk is de doorsnee burger geen professionele hulpverlener. Juist daarom is sturing belangrijk.”

Juist de nazorg bij rampen laat weleens te wensen over. “Het bieden van onderdak, een kop soep, of gewoon een troostende schouder, dat is iets waaraan hulpdiensten niet altijd toekomen.” COBACORE moet dit soort initiatieven sturen en faciliteren. “Natuurlijk is de doorsnee burger geen professionele hulpverlener. Juist daarom is sturing belangrijk.”

Door middel van COBACORE kunnen hulpverleners burgerinitiatieven ook beter monitoren. Meesters: “Zo heb je sneller een overzicht van wat er al gebeurt, wat er op stapel staat, en wat nog ontbreekt.”

Geen vervanging van 112

Is COBACORE niet gewoon een ordinaire bezuiniging, die voortborduurt op de trend om steeds meer verantwoordelijkheden bij de burger te leggen? “Op het eerste gezicht lijkt het zo”, beaamt Meesters. “Maar de kerntaken van hulpverleners worden niet overgenomen. COBACORE gaat niet 112 vervangen. Het is een aanvulling die bezuinigingen in de zorg juist minder voelbaar maakt.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.