Lerarenopleidingen praktischer

Universitaire lerarenopleidingen zijn vanaf volgend collegejaar flexibeler en meer praktijkgericht. Zo moeten ze beter aansluiten bij de verwachtingen van studenten. Dat meldt de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Nieuwe tweejarige educatieve masteropleidingen krijgen een praktischer insteek. Het maken van een tweede (master)scriptie is straks overbodig. Studenten kunnen door de nieuwe opleidingsvorm meer praktijkervaring opdoen met behoud van het academische niveau. Vakken worden afgerond op masterniveau en tegelijkertijd leren studenten voornamelijk in de praktijk hoe zij die vakken moeten doceren.

Universiteiten gaan een proef doen met postgraduate lerarenopleidingen voor studenten die al een vakmaster hebben. Studenten kunnen tijdens de opleiding al lesbevoegdheid krijgen en de rest van de studie afmaken met een betaalde baan. Zo wordt deze opleiding flexibeler en is er meer ruimte voor leren in de praktijk.

Verwachting student

Bij academische lerarenopleidingen is er nu nog veel aandacht voor onderzoekscompetenties. Maar ze schieten soms te kort op het punt van didactische vaardigheden, die studenten in de praktijk hard nodig hebben. VSNU denkt dat de studie tot universitair docent vanaf volgend collegejaar beter aansluit bij verwachtingen van studenten, waardoor de opleidingen ook meer inschrijvingen kunnen verwachten.

Reactie Anne Vermeer, opleidingsdirecteur 

Anne Vermeer, opleidingsdirecteur van de ULT-TSH, stuurt een reactie waarin hij zegt dat er voor de Universitaire Lerarenopleiding Tilburg (ULT) niets verandert. “Omdat we alles wat er staat, al sinds de start in 2011 doen. Dat komt omdat de ULT qua inrichting, inhoud en docentuur erg verschilt van alle andere universitaire lerarenopleidingen in het land.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.