Gezond eten begint met een iPad
Een hamburger of toch die gezonde salade? Dat klinkt je vast bekend in de oren. Wat blijkt: in de winkel ben je eerder geneigd om voor een ongezonde maaltijd te kiezen dan wanneer je dit via de iPad doet. Dat stelt Anne-Kathrin Klesse, universitair docent Marketing bij Tilburg University, vast in haar onderzoek naar zelfcontrole.
Het onderzoek ‘The Effect of Preference Expression Modality on Self-Control’ richt zich op zelfbeheersing. Klesse onderzocht samen met twee anderen in hoeverre de manier van kiezen – verbaal, schriftelijk of via een muisklik – daarop invloed heeft.
Manier van kiezen
De proefpersonen moesten steeds op verschillende locaties kiezen uit gezond (caloriearm) of ongezond (calorierijk) voedsel. De keuze gaven zij mondeling of via de touchscreen door. Uit alle onderzoeken kwam naar voren dat een mondelinge keuze vaak leidde tot een ongezonde snack. Bij gebruik van de iPad won de gezondere optie. Er was één uitzondering: als er in een vreemde taal werd besteld, verkozen de deelnemers een gezonde boven de ongezonde maaltijd.
Toekomst
Het zelfbeheersingsonderzoek van Klesse is een van de eerste onderzoeken gericht op het effect van keuzemethodiek op de aankoop. Daarbij spelen meer factoren een rol dan tot nu toe werd gedacht. De uitkomst van het onderzoek kan grote gevolgen hebben voor bedrijven die overstappen naar onlineverkoop; klanten passen hun keuzegedrag dan namelijk ook aan. Ondernemers kunnen de keuzes van consumenten beïnvloeden. Een restaurant kan de klant bijvoorbeeld een gezondere – en misschien wel duurdere – keuze laten maken wanneer zij een bestelling opnemen met de iPad.