Privacyverklaring in ‘Jip-en-Janneke-taal’

Te lang en (veel) te onduidelijk, de privacyverklaringen op websites. Met een speciale tool van de overheid kunnen bedrijven nu aan de hand van een paar vragen een beknopte samenvatting geven van de gegevens die ze verzamelen van websitebezoekers. In Jip-en-Janneke-taal.Het plaatsen van een privacyverklaring op je website is verplicht als je gegevens van bezoekers verzamelt. Veel van die verklaringen zijn onduidelijk en te lang. Om een voorbeeld te geven: ‘Uw gegevens worden zonder uw uitdrukkelijke toestemming niet verstrekt aan partijen die niet tot het TMG-concern behoren, behoudens het navolgende.’

Pardon?

“Dat kan directer geformuleerd worden”, vindt ook Ronald Leenes, hoogleraar Regulering door technologie. Hij leest regelmatig de privacyverklaringen op websites door. “Noem het beroepsdeformatie; maar toch zouden meer mensen dit moeten doen. Op sommige sites is het namelijk onduidelijk waarom het bedrijf je gegevens wil hebben. Vooral bij online-formulieren. Gisteren heb ik online een stofzuiger gekocht bij Philips, dan kijk ik altijd naar waarvoor ze de gegevens willen gebruiken.”

De nieuwe app moet ‘de materie transformeren tot een begrijpelijke, leesbare en juridisch correcte taal’, schrijft minister Henk Kamp van Economische Zaken in een brief aan de Kamer. De applicatie stelt enkele vragen over welke gegevens bewaard worden van de bezoeker, hoe lang ze bewaard blijven en waarom deze gegevens worden verzameld. Vervolgens kun je de op maat gemaakte privacyverklaring downloaden.

“Met dit document wordt duidelijk wat een bedrijf doet met de data van bezoekers”

Mkb-bedrijven

Hoogleraar Leenes (Tilburg Law School) vindt het een prima initiatief. “Door middel van deze tool worden bedrijven zich meer bewust van de regels rondom privacy. En met dit document wordt duidelijk wat een bedrijf doet met de data van bezoekers. Daarnaast wordt ook de cookie-regel uitgelegd.” Hij verwacht dat veel mkb-bedrijven deze applicatie gaan gebruiken: “Voor een mkb’er is het lastig om zo’n verklaring op te stellen. Die heeft zoveel dingen aan zijn hoofd. Dan is deze tool een goede aanzet. En het bewustzijn van data wordt steeds groter. Er komen binnenkort serieuze boetes te staan op data-misbruik.”

Met acht alinea’s is de verklaring uit de app misschien nog steeds lang te noemen. Volgens Leenes is dat niet zo’n probleem. “Het aantal thema’s is onvermijdelijk. Je moet juist weten welke gegevens verzameld worden, wat ermee gebeurt, wie je daarop kunt aanspreken en hoe duidelijk er over gecommuniceerd wordt.” Leenes hoopt dat er meer van zulke tools ontstaan, waardoor de beste uiteindelijk komt bovendrijven.

Maar volgens hem is deze privacyverklaring-generator geen watervaste formule: “Ik vraag me af: wat is de juridische status van de privacyverklaring die uit deze tool rolt? Die is eigenlijk niets waard. Je bent als bedrijf verantwoordelijk voor de naleving van regelgeving, maar dat kan deze tool niet garanderen.” Volgens Leenes komen bedrijven van een koude kermis thuis als ze denken dat deze verklaring rechtsgeldig is. “Het is een hulpmiddel; een startpunt. Maar het biedt geen garanties.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.