CEO Eindhoven Airport: “Niet denken, maar doen!”

“Pas als je gedachten omzet naar uitvoering, realiseer je iets”, vertelt Joost Meijs, CEO Eindhoven Airport, donderdagmiddag aan een zaal vol studenten in Goossens building. “Wij hebben een kenniseconomie, maar doen we er ook wat mee?” vraagt de directeur van de tweede grootste luchthaven van Nederland aan de zaal. Eindhoven airport had 4,3 miljoen reizigers in 2015 en is daarmee het tweede grootste vliegveld van het land. Wat is de succesformule? “Onze kracht is de ligging”, vertelt Meijs (46). “We zitten in het hart van Zuidoost-Nederland: een belangrijk economisch gebied. Hier zijn bijvoorbeeld veel kenniswerkers uit het buitenland en dat creëert vraag naar vliegverkeer.”

In 2019 wil de luchthaven 6 miljoen reizigers vervoeren. Hoe gaat Eindhoven Airport dat realiseren? “De groei komt vanuit de luchtvaartmaatschappijen. Zij breiden hun bestemmingspakket in Europa uit”, verklaart Meijs. De groeiontwikkeling heeft volgens hem niet tot gevolg dat er extra landingsbanen bijkomen. “De terminal, de parkeercapaciteit en het retail- en hotelaanbod moeten groter. Dat gebeurt in stappen.”

“Twintig jaar geleden was duurzaamheid geen topic”

“Denk aan planet”
Behalve een passagiersgroei, is de organisatie bewust bezig met bestrijding van hinder voor omwonenden en duurzaamheid. Een student vraagt wat de luchthaven doet op dat laatste gebied. Meijs: “We gebruiken nu gemengd bio fuel. Het is nog ver weg, maar uiteindelijk willen we helemaal op biologische brandstof vliegen.” Andere manieren zijn strakkere vliegroutes en hoger vliegen omdat dat voor minder weerstand en dus minder kerosine zorgt. Meijs vult aan: “Twintig jaar geleden was duurzaamheid geen topic. Ik hoop dat jullie wel meteen vanaf de start van jullie beroepsuitvoering op een verantwoordelijke manier met de planeet omgaan.”

“Het is niet prettig om vliegtuigen met stoffelijke resten te zien aankomen”

New York, Shanghai
“Hoe zit het met trans-Atlantische vluchten?”, wil een andere student weten. Meijs vertelt dat de geplande realisatie van vluchten naar Aruba en Curacao niet doorging, vanwege het drugsvervoer-risico op die routes. “Misschien dat het in de toekomst wel kan naar New York of bijvoorbeeld Shanghai, maar de marktvraag naar dat soort vluchten is klein. 80 tot 90 procent van onze vluchten blijft gericht op Europese landen.”

Meijs vertelt verder over de samenwerking met de luchtmacht. Zij maken ook gebruik van de luchthaven. Meijs is directeur van de civiele activiteiten. Hij legt uit dat sommige faciliteiten, zoals de landingsbaan, van Het Rijk zijn. Ook wordt er gesproken over MH17. Meijs: “Het is emotioneel gezien niet prettig om vliegtuigen met stoffelijke resten te zien aankomen. Dat kwam goed binnen bij het personeel. We hebben daarvoor een minuut stilte gehouden in de terminal.”

“Niet denken, maar doen”
Tot slot geeft Meijs zijn belangrijkste les mee voor de aanwezigen. Volgens hem is de Nederlandse economie te veel bezig met vergaderen en nadenken. “Voordat we bezig zijn met de uitvoering, zitten we alweer in het volgende denkproces.” Denken kun je volgens hem onder de douche doen. Of tijdens het roeren van koffie. “Uitvoeren, uitvoeren en uitvoeren, daar draait het om”, sluit hij af.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.