In 3 uur taaldocent voor vluchtelingen

Studenten en vluchtelingen ontmoeten elkaar dinsdag in het Academia-gebouw. Daar worden 22 studenten in drie uur getransformeerd tot taaldocenten. Na een workshop van het Language Center kunnen zij zelf voor de klas staan, voor onze vluchtelingenburen van de Cobbenhagenlaan. En daar beginnen ze direct mee. “Wat konden jullie verstaan?”, vraagt Nadine Timmermans, docente NT2 Language Center, dinsdagochtend na afloop van een Japans animatiefilmpje. Een van haar 22 studenten krijgt een compliment wanneer hij antwoordt met: “Ze stelden zich aan elkaar voor.” Timmermans gaat een stap verder en vraagt welke woorden de klas kon ontcijferen. Dat de meesten niet verder komen dan hai (betekent ‘ja’) maakt niet uit, want wie denkt dat Timmermans haar klas Japanse les gaat geven heeft het mis. Door middel van de confrontatie met een onbekende taal, laat de docente zien hoe moeilijk het is om vreemde woorden te leren.

De taalvrijwilligers zijn geen vervanging van een taaldocent, maar ze leren tijdens de drie uur durende workshop wel de basis van taallessen. De meeste van hen hebben nog geen ervaring met lesgeven. “Er komt zo veel bij kijken”, vertelt Willemijn Cauberg (22), bestuur fractie SAM. “Ik stond er bijvoorbeeld niet bij stil dat de manier waarop ik praat waarschijnlijk super snel is voor iemand die niet bekend is met Nederlands.” Michiel Hoornick (21), Liberal Arts & Sciences, vult aan: “We leren hoe de Nederlandse taal in elkaar zit. Van het Duits weet ik bijvoorbeeld dat er vrouwelijke, mannelijke en onzijdige woorden zijn. Blijkbaar hebben we die in het Nederlands ook.”

“Elke dag loop ik vanuit de opvang naar de universiteit. Het is mijn droom dat ik hier studeer”

Spaarzegels
Filmpjes, brainstormsessies en tips worden afgewisseld tijdens de workshop. Zo denken de studenten bijvoorbeeld na over hoe belangrijk taal is in de supermarkt. De een denkt aan het wegen van groenten en fruit. Een ander noemt caissières die spaarzegels aanbieden. Timmermans noteert alle antwoorden op het bord. Zij legt uit dat visualisatie belangrijk is bij het overbrengen van kennis.

DSC_0030

Language Center houdt de workshop eenmalig, vertel docent Patty van Bielder. “Taallessen zijn onze expertise en daarom wilden wij een workshop verzorgen voor de vrijwilligers.” Het brein achter de vrijwillige taallessen voor vluchtelingen is Horizons International Refugee Project. Khalid Amezoug (24), voorzitter van de organisatie, legt uit wat het doel is: “De interculturele dialoog tussen studenten en vluchtelingen uit Tilburg bevorderen. En heel praktisch: wij willen de vluchtelingen zo snel mogelijk basaal Nederlands leren.” Het is dus niet de bedoeling dat studenten met grammaticaboeken aan de slag gaan.

“Onderwijs moet niet alleen aangeboden worden aan degenen die dat kunnen betalen; het moet er voor iedereen zijn”

Kleurtjes
Na de workshop is een heuse meet and greet waarbij de studenten hun vijftig leerlingen van de Cobbenhagenlaan ontmoeten. Het gaat om mannen en vrouwen tussen 18 en 25 jaar oud die uit verschillende landen komen. Voordat de leerlingen aan de vrijwilligers gekoppeld worden, moeten zij een intake doen. De vluchtelingen gaan per groep een klaslokaal in. Daar krijgen zij een vel papier met enkele Nederlandse en Engelse vragen. Aan de hand van de antwoorden, stelt Language Center het individuele taalniveau vast. Elke leerling krijgt een kleurcode. Docent Van Bielder: “De test is om te kijken of ze überhaupt kunnen schrijven en of ze het Latijnse alfabet kennen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze alleen geletterd zijn in het Arabisch. In dat laatste geval moet je deels te werk gaan alsof het analfabeten zijn, ook al zijn zij dat niet.”

DSC_0029

Fadi (23) uit Syrië zit in een oranje groep; hij spreekt Engels en een beetje Nederlands. “In het opvangcentrum is weinig te doen dus het is geweldig dat ik nu Nederlandse lessen kan volgen. Bovendien wil ik graag normale gesprekken kunnen voeren met Nederlanders. Op de markt, in de bieb en bijvoorbeeld op de universiteit.” Ook Homa (24) uit Afghanistan spreekt al een woordje Nederlands. Die woordjes leert zij ’s nachts want haar zoontje van vier is overdag erg druk. “Ik ben heel blij dat ik hier Nederlands mag leren”, vertelt zij met tranen in haar ogen. “Elke dag loop ik vanuit de opvang naar de universiteit. Het is mijn droom dat ik hier studeer. Ik wil eerst goed Nederlands spreken en daarna wil ik studeren voor advocaat.”

De studenten van Tilburg University willen niet dat Fadi, Homa en de rest van de groep nog maanden moeten wachten op taallessen. Vrijwilliger Willemijn: “Onderwijs moet niet alleen aangeboden worden aan degenen die dat kunnen betalen; het moet er voor iedereen zijn.”Dit is het eerste grote project op Tilburg University met taallessen voor de buren uit de Cobbenhagenlaan. Via een Facebook-pagina kunnen vluchtelingen en studenten met elkaar in contact komen. Op de pagina worden ook nieuwe activiteiten geplaatst.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.