Studenten vaak dronken op de fiets

Vier op de vijf jongere fietsers die in het weekeinde rond of na middernacht op de weg te vinden zijn, hebben te veel gedronken. Gemiddeld hebben zij een bloedalcoholgehalte van 1,0 waar maximaal 0,5 is toegestaan. Daardoor lopen zij een veel groter risico op ernstig letsel door een valpartij. Dit blijkt uit het vandaag verschenen rapport Alcoholgebruik van jongeren in het verkeer op stapavonden.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid onderzocht samen met de Rijksuniversiteit Groningen de mate van alcoholgebruik in het verkeer. De onderzoekers noemen het opmerkelijk dat het merendeel van de ondervraagde fietsers (60%) niet de juiste wettelijke limiet kent of helemaal niet weet dat er een alcohollimiet voor fietsers is.

In de avonduren, aldus de onderzoekers, rijdt liefst 68 procent van alle jongere fietsers rond met te veel alcohol achter de kiezen. De kans op een ongeval met letsel is voor een fietser onder invloed ongeveer vijf keer groter dan voor een nuchtere fietser. Voor fietsers die flink hebben doorgehaald en een bloedalcoholpercentage van 2,0 of meer hebben is die kans zelfs zestig keer groter.

Voor het onderzoek werd onder meer een vragenlijst uitgezet onder Utrechtse studenten. Daarbij gaf 80 procent van de ondervraagden aan na een avond stappen met alcoholconsumptie op de fiets naar huis te gaan. De landelijke cijfers van ziekenhuisopnames van gewonde fietsers onderbouwen dat beeld. In 2014 was bij de helft van alle ernstig gewonden die na een ongeval met een fiets in het ziekenhuis belandden sprake van overmatig alcoholgebruik. Twintig jaar geleden was dit slechts 17 procent.

Iedereen in Nederland hoort gewoon de wet te kennen

Een woordvoerder van de Tilburgse politie stelt dat het beeld in deze stad niet veel zal afwijken van de andere grote steden. “We hebben daarvan geen cijfers, maar dit is natuurlijk gewoon een studentenstad. Aan gerichte controles op alcoholgebruik onder fietsers doet de Tilburgse politie niet. Ook worden geen campagnes gevoerd om fietsers duidelijk te maken dat zij aan dezelfde alcohollimiet moeten voldoen als automobilisten. “Wat dat laatste betreft: iedereen in Nederland hoort gewoon de wet te kennen. En bij controles proberen wij het maximale effect te bereiken. Dat lukt beter met automobilisten dan met fietsers: een automobilist die te veel heeft gedronken is in de regel een groter gevaar voor anderen dan een fietser. Als die tegen een lantaarnpaal oprijdt is dat toch vooral een kwestie van eigen schuld, dikke bult.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.