Promovendi staan vaak onvoorbereid voor de collegezaal

Promovendi die lesgeven aan studenten, krijgen daarvoor te weinig begeleiding. Dat stellen het Promovendi Netwerk Nederland (PNN) en het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO). Het is slecht voor de kwaliteit van het onderwijs en de onderzoekstijd.

Ook aan Tilburg University worden promovendi meestal niet voorbereid op het geven van colleges. Promovenda Eva Zijlmans van het Tilburg PhD Platform vertelt hoe het bij haar faculteit (TSB) gaat. Toen Zijlmans voor de klas ging staan, had ze al ervaring opgedaan tijdens haar studententijd. Ook is ze geholpen door collega’s.

Zijlmans is positief over de gang van zaken aan haar faculteit. “We zijn verplicht minimaal 2 modules te volgen.” Die dienen ter voorbereiding en reflectie op het geven van onderwijs. En die zijn best goed: “Afgelopen zomer volgde ik de module Teach – dat gaat over het geven van werk- en hoorcolleges. Dat was echt een supercursus. We konden alles bespreken.” Zijlmans heeft wel een klein praktisch punt: “Het nadeel is dat je die modules volgt tijdens het lesgeven, of nadat je al les hebt gegeven.”

PNN en ISO ondervroegen 257 promovendi aan 13 universiteiten. 35 procent zegt helemaal geen scholing te hebben gehad. 46 procent kreeg wel scholing en begeleiding, maar vindt die onvoldoende. Ook blijkt dat ze vaak meer les moeten geven dan contractueel afgesproken. Dat gaat vaak ten koste van de onderzoekstijd.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.