Slechte luchtkwaliteit volgens Tilburgse hoogleraar ‘niets nieuws’

Slechte luchtkwaliteit volgens Tilburgse hoogleraar ‘niets nieuws’

Het nieuws van vandaag dat de luchtkwaliteit op veel plekken in Nederland niet voldoet aan Europese normen? Dat wisten we al lang, zegt bijzonder hoogleraar Bastiaan Zoeteman (duurzaamheidsbeleid in internationaal perspectief). Uit een rapport van Milieudefensie blijkt dat er in Tilburg sprake is van een ongezonde situatie op onder andere de Ringbaan-West en het Stadhuisplein.

Milieudefensie heeft landelijk 55 plekken gemeten. Er is gepeild hoeveel stikstofdioxide (NO2) in de lucht hangt. Eén meting bestond uit dertien afzonderlijke steekproeven. In Tilburg is dat gedaan op twee plekken. Bij het Stadhuisplein is 33 mg per kubieke meter geconstateerd. Bij de Ringbaan-West ligt dat gemiddelde op 36, waarvan de meting 2 van de 13 keer te hoog is. Beide plekken zijn ongezond, maar voldoen daarmee wel aan de norm. Die is 40 mg per kubieke meter: ‘Maar op basis van nieuwe informatie over de gezondheidseffecten van NO2 zijn die advieswaarden inmiddels achterhaald’, aldus het rapport. Die zijn niet streng genoeg.

Niets nieuws
“Allemaal oude koek”, aldus Zoeteman. “Dit weten we al heel lang. De luchtkwaliteit wordt elk jaar wat beter, alleen had die in 2015 helemaal volgens de EU-normen moeten zijn.” Veel Europese landen moesten in 2010 hun luchtkwaliteit in orde hebben, maar dat is niet gelukt. Nederland heeft uitstel gevraagd en zou eigenlijk in 2015 de norm gehaald moeten hebben. Desalniettemin slecht nieuws, vindt de bijzonder hoogleraar. “Het is een kwalijke zaak dat de kwaliteit van de lucht niet sneller verbeterd wordt. Die is al slecht zolang ik leef, en ik ben al best oud. Maar er moet verbetering komen, dat wil ik zeker ondersteunen.”

Volgens Zoeteman is er nog een andere boosdoener: “Het gaat hier om stikstofdioxide, maar dat is eigenlijk niet de meest kwalijke stof. Over fijnstof heerst wat meer ongerustheid in de maatschappij. Dat is een gevaarlijke stof omdat het diep in de longen doordringt. Dat kan kankerverwekkende effecten veroorzaken.”

Een oplossing zou kunnen zijn dat de Ringbaan-West stoplichtvrij moet worden, zegt Zoeteman. Daardoor stoten auto’s en vrachtwagens minder schadelijke stoffen uit. En uiteraard zouden er volgens hem strengere EU-normen moeten komen. “Dat moet een gezamenlijke besluit zijn van alle EU-landen. Tot nu toe is het nog niet gelukt om die eisen aan te scherpen.” Dat wijt Zoeteman onder andere aan de grote Franse en Duitse autoindustrie. Die houden deze scherpere milieueisen tegen.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.