Parallelklassen en geslachten scheiden voor beter onderwijs

Parallelklassen en geslachten scheiden voor beter onderwijs

Het Centraal Planbureau heeft onderzocht welke van de vele plannen om het onderwijs te verbeteren rendabel zijn. In de Volkskrant werden deze ideeën op een rijtje gezet en erbij geschreven wat de kosten van het plan zouden zijn.

Eén van deze plannen is het introduceren van parallelklassen op basis van leerprestaties. Niet alleen zou dit volgens het Centraal Planbureau zeer effectief zijn voor scholieren, maar ook voor studenten.

CPB stelt voor om studenten les te geven op verschillende niveaus. Die niveaus worden bepaald door de middelbare schoolprestaties van de studenten. Dit plan heeft vooral zin voor de slechte en gemiddelde studenten. Een bovengemiddelde student zal weinig baat hebben bij deze parallelklassen, volgens het onderzoek. Het grootste voordeel aan dit plan? Het CPB zegt dat dit plan 0 euro kost.

Jongens en meisjes apart
Het scheiden van jongens en meisjes op school klinkt misschien als iets van een halve eeuw geleden. Toch is het niet zo’n slecht idee, mits je een meisje bent. Alleen die heeft namelijk baat bij gescheiden onderwijs. Vrouwelijke studenten halen 10 procent hogere cijfers als ze in een klas zitten met hun eigen geslacht. De precieze oorzaak hiervan is niet duidelijk. Wetenschappers speculeren dat meiden last kunnen hebben van ‘storend gedrag’ van de jongens, terwijl jongens juist baat hebben bij vrouwelijke aanwezigheid omdat die voor rust kan zorgen.

‘Slimmere’ docenten aannemen zorgt voor weinig verschil
Nog een plan om het onderwijs te verbeteren is om meer docenten met een masterdiploma aan te nemen. De laatste jaren zijn de eisen voor docenten al opgeschroefd. Zo moeten studenten van de Pabo bijvoorbeeld sinds 2007 een reken- en een taaltoets halen. Daarnaast zijn steeds meer universiteiten gestart met een opleiding tot basisschoolleraar. Het doel van dit initiatief is dat er uiteindelijk steeds meer leraren voor de klas staan die universitair geschoold zijn. Echter concludeert het CPB dat dit plan de leerlingen niet altijd helpt. Een leraar die uitblinkt in een bepaald vak leidt er niet altijd toe dat leerlingen dat ook gaan doen.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.