Stop de onderwijsvernieuwing

Nergens klinkt de roep om vernieuwing zo hard als in het onderwijs. Al decennialang hoor je hetzelfde riedeltje. De wereld verandert snel, studenten zijn steeds lastiger te prikkelen, het onderwijs moet op de schop.

Ook op universiteiten wordt er gejongleerd met allerlei vormen van onderwijsnieuwing. Youtube-filmpjes kijken in de les, online colleges, chat-spreekuren, het komt allemaal voorbij. De nieuwe trend: kleinschaligheid. In het vandaag gepresenteerde onderwijsprofiel van Tilburg University wordt nadrukkelijk gestreefd naar kleine groepen studenten. Docenten moeten iedereen bij naam kennen. Persoonlijk contact wordt gestimuleerd.

Rammelaar
Werken deze vernieuwingen? Niemand heeft het antwoord. Voor iedere studie die beweert dat jongeren sneller leren via de iPad, bestaat er een studie die het tegendeel beweert. Opmerkelijk is dat achter iedere vernieuwing dezelfde gedachte huist: de student wil eigenlijk niet leren en moet dus geprikkeld worden door de docent. Die opvatting drukt studenten in de rol van lastige peuters die je constant een rammelaar voor moet houden. Het is een opvatting die student én docent dommer maakt dan ze eigenlijk zijn.

“In plaats van betere studenten kweekt onderwijsvernieuwing vooral luie docenten”

Soms zijn de oude manieren de beste. Mijn favoriete docent op de universiteit was een man die eruit zag als een mengvorm van Albert Einstein en Frank Zappa. De man ging voor de zaal staan, begon met vertellen en hield pas anderhalf uur later op. Kennis werd gekoppeld aan vertelkunst. Meer was er niet nodig om driftig mee te schrijven. In de pauze wandelde de docent graag een blokje om. Niks persoonlijk contact. En toch kwamen de studenten massaal.

Luie docent
Wat mij ook nog levendig bijstaat: de docent die vanuit het moderne idee van interactiviteit alle colleges door de studenten zelf liet verzorgen. Nog nooit heb ik zoveel filosofen verkeerd uitgelegd zien worden. In plaats van betere studenten kweekt onderwijsvernieuwing vooral luie docenten.

Als er ergens een tekort aan is, dan is het wel aan bevlogen en intellectuele leraren voor de collegezaal. Daar kunnen nog geen honderd online colleges of chatuurtjes tegenop. Minder vernieuwing, meer onderwijs, dat is wat er nodig is.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.