Tilburgse masterstudenten leren jongeren Engels met Robin de robot

Tilburgse masterstudenten leren jongeren Engels met Robin de robot

“Hi, I’m Robin! What is your name?” Zo begint het gesprek tussen ‘Robin’, beter bekend als robot ‘Nao’, en Laura en Karlijn uit respectievelijk Sprang-Capelle en Vlijmen, beiden zeventien jaar. Ze zijn leerlingen van de Tilburgse BBL-school Prins Heerlijk in Servicecentrum Het Laar. Hier kunnen jongeren met leerproblemen alsnog in eigen tempo werkervaring opdoen en leren in de vakken horeca, detailhandel en zorg.

Geen enkel vak is verplicht, maar als er ergens behoefte aan is, dan wordt er vanuit de docenten gekeken of er iets mogelijk is. Zo kon het gebeuren dat Prins Heerlijk contact opnam met hoogleraar Paul Vogt nadat hij bij RTL demonstreerde hoe robots konden helpen met taalontwikkeling. En laat nou net bij Prins Heerlijk de wens zijn om beter Engels te kunnen spreken…

img_2719-bordermaker

Terug in Het Laar. Robin de robot gaat een rollenspel aan met de leerlingen: volledig in het Engels wordt er gedaan alsof ze in een restaurant zijn. Op een tablet is een getekende ober te zien die vraagt wat ze willen drinken. Robin wil koffie en vraagt aan Laura wat zij wil. Van foute antwoorden is hier geen sprake, het gesprek loopt vloeiend, de robot maakt gebaren zoals dat hij iets wil drinken.

Karlijn is erg te spreken over de robot: “Het is allemaal wat persoonlijker dan in een klas wat leren. Daar praat iedereen maar door elkaar.” En ook Laura is positief: “Ik durf tegen een robot veel sneller Engels te praten dan tegen een persoon en ben niet zo snel bang dat ik fouten maak.” Het tweetal werkt in de zorg en heeft daar an sich niet zoveel aan Engels, maar met hun bijbaantjes des te meer: Laura werkt bij de Efteling, Karlijn in een restaurant in Heusden.

img_2714-bordermaker

En dus is het aan UvT-studenten Sherilyn Dunk en Paul Poos om de leerlingen daarbij te helpen. Het tweetal volgt het vak Human-Robot Interaction op de universiteit onder leiding van Paul Vogt die het project stuurt, maar: “We hebben de interactie met de robot zelf bedacht”, vertelt Dunk.

Het experiment is dan ook meer dan alleen een leuke manier om leerlingen Engels te leren: er zit ook zeker een wetenschappelijke kant aan. Poos: “We kijken of de gebaren van de robot tot meer interactie leiden met de deelnemers en of de tekst nog beter wordt begrepen. Bij de een corresponderen de gebaren van Robin met wat hij zegt, bij de ander doet hij gebaren die niet overeenkomen. Dan meten we ook het oogcontact en is er een vragenlijst na afloop.”

Voor definitieve conclusies komt het project nog te vroeg: vorige week werd Robin voor het eerst geïntroduceerd, deze week wordt het experiment gehouden. Dunk en Poos hebben wel al voorzichtige bevindingen: “Niemand van de respondenten heeft een probleem met les krijgen van een robot.”

img_2722-bordermaker

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.