Door outsourcing kleden accountantskantoren zichzelf uit

Door outsourcing kleden accountantskantoren zichzelf uit

Accountantskantoren zouden tijdens de crisis te veel personeel hebben ontslagen, waardoor ze nu onvoldoende kwaliteit kunnen leveren. Universitair hoofddocent accountancy Bart Dierynck nuanceert dat beeld: “Normale bedrijven ontslaan ook personeel als het financieel slecht gaat. Outsourcing van ogenschijnlijk eenvoudig accountingwerk is het echte gevaar.”

Accountantskantoren hebben na de financiële crisis te veel mensen ontslagen, schrijft accountant Hans Dijkstra in Het Financieele Dagblad. Daardoor hebben ze nu een tekort aan goed personeel en is de werkdruk te hoog. Terwijl die druk sowieso al toenam sinds de sector aan strengere criteria moest voldoen. Ondertussen trekken de kantoren zich deels terug uit de gemeente, zorg- en onderwijsmarkt. Zo ontstaat steeds meer schaarste en stijgen de prijzen.

Bart Dierynck vindt niet dat accountantskantoren te verwijten valt dat ze personeel ontslaan tijdens een crisis. “Dat doen normale bedrijven ook, blijkt uit onderzoek dat ik deed naar 6000 bedrijven. Als de vraag naar het product daalt, worden mensen ontslagen. Vaak zijn dat in deze sector dan junior accountants, die kunnen zonder extra kosten ontslagen worden.”

“Accounting is een associatieve manier van werken”

De ontslagen waren dus een logische reactie op de crisis. Tegelijkertijd zijn kantoren ook veel werk gaan outsourcen naar lageloonlanden als India, vertelt Dierynck. Om kosten te besparen. Basale werkzaamheden als het invoeren en controleren van rekeningafschriften worden soms helemaal niet meer gedaan door junior accountants, maar uitbesteed. Dat is niet goed voor de kwaliteit van personeel en kantoor, zegt Dierynck: “Accounting is een associatieve manier van werken. Je gaat door al die rekeningen heen en begint verbanden te leggen. Door outsourcing zijn mensen minder goed voorbereid op het nemen van beslissingen op een hoger niveau.” Door outsourcing kleden de accountantskantoren zichzelf dus in feite uit.

“Gaat het economisch slechter, dan nemen de Big Four-kantoren alle opdrachten aan”

Hans Dijkstra schrijft ook dat kantoren de markt niet goed genoeg meer bedienen. Dierynck: “Accountants dienen een publiek belang, maar opereren ook in een vrije sector.” Ze mogen dus zelf bepalen of ze een klant aannemen of niet. Dierynck ziet een golfbeweging: “De sector gaat mee met de conjunctuur. Gaat het economisch slechter, dan nemen de Big Four-kantoren (de vier grootste kantoren: Deloitte, PwC, EY en KPMG, red.) alle opdrachten aan. Ook gemeenten en ziekenhuizen.”

Gaat het beter, dan zijn dat de eerste klanten die ze afstoten: “Die organisaties zijn risicovoller, ze hebben hun interne systemen minder op orde. En er komt meer werk bij kijken.” Meer dan onwil van kantoren is het een kwestie van vraag en aanbod, denkt Dierynck. “De prijs is voor bijvoorbeeld ziekenhuizen nu gewoon te hoog. Dat is een groot probleem, want kleinere accountantskantoren kunnen een groot ziekenhuis vaak niet goed controleren.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.