Slechte slogans: ‘Zit je haircut?’
Een lingeriewinkel met de slogan ‘Tiet voor een goede BH’, een foodtruck met de reclamekreet ‘We’re full of crêpe’ of een kapperszaak waar ‘Zit je haircut?’ op de ramen parelt: je hebt nog tot maandag om je stem uit te brengen op de állerslechtste slogan van het afgelopen jaar. Univers sprak Christine Liebrecht, universitair docent aan Tilburg University én een van de initiatiefnemers van Slechte Slogans.
Het einde van het jaar nadert, en dus blikt Slechte Slogans terug op de foutste reclamekreten van 2016. Gisteren werd de top 10 slechtste slogans bekendgemaakt, geselecteerd door een tienkoppige jury. Een kleine greep uit de kanshebbende slagzinnen: ‘Food to Thai for!’, ‘Wie niet horren wil moet maar voelen’ en ‘Wij spelen open taart’.
“Slechte slogans zijn als foute muziek: stiekem toch wel een beetje grappig”
Het bedrijf met de meeste publieksstemmen ontvangt de Blauwe Tegel: een delftsblauw tegeltje met daarop de eigen ‘winnende’ slogan. Maar wat maakt een slogan eigenlijk slecht? En is een tenenkrommende reclamekreet niet juist een briljante zet? “Slechte slogans zijn een beetje als foute muziek”, zegt Christine Liebrecht, universitair docent aan Tilburg University en een van de initiatiefnemers van de verkiezing. “Stiekem toch wel een beetje grappig.”
Populair
De Slechtste Slogan Verkiezing wordt nu voor de vijfde keer gehouden, en wordt steeds populairder. “We krijgen elk jaar enorm veel inzendingen binnen. Dit jaar waren dat er 200. Genoeg om er elke dag een op onze website te kunnen zetten”, vertelt Liebrecht. En er is sinds de bekendmaking van de tien genomineerden al veel gestemd: “Het gaat echt superhard. Binnen één dag zijn er al 12000 stemmen uitgebracht.”
No go
De jury had de taak om uit alle inzendingen de tien állerslechtste slogans te kiezen. Een lastige taak. “De jury bestaat uit tien mensen, die allemaal een achtergrond hebben in taal, marketing of communicatie. De criteria liggen niet vast, ieder jurylid heeft andere ergernissen op basis waarvan hij of zij een keuze maakt. De een vindt grapjes met Engelse woorden een no go, de ander gaat voor een flauwe woordspeling. Zo heeft iedereen z’n eigen paradepaardje. Dat maakt het ook zo interessant.”
In 2013 won een Tilburgse kledingzaak met ‘It’s De Cock that makes the man’
Schunnige grapjes
Opvallend is dat veel genomineerde (en winnende) slogans schunnig zijn. Zo won vorig jaar de slogan ‘Iedere paal gaat erin’ van een heibedrijf, en viel in 2013 de Tilburgse kledingzaak Jan de Cock Mode in de prijzen met ‘It’s De Cock that makes the man’. Toch is dat volgens Liebrecht zeker niet altijd het geval. “Het klopt dat er vaak schunnige slogans tussen zitten, maar soms is een slogan gewoon een flauw rijmpje, veel te gekunsteld of onbegrijpelijk. En een woordspeling met een Engels woord in een Nederlandse zin vinden veel mensen ook verschrikkelijk. En wat de een een slechte slogan vindt, vindt een ander soms juist leuk. Het gaat om de uiteenlopende opvattingen die mensen kunnen hebben over taal. Dat is heel fascinerend.”
Twijfelachtige eer
Voor bedrijven is het winnen van de Slechtste Slogan Verkiezing een twijfelachtige eer. “Soms zijn mensen een beetje huiverig om de prijs in ontvangst te nemen. Maar mensen zien het ook vaak als compliment. Sommige winnaars van de voorgaande jaren waren ontzettend enthousiast.”
Een compliment of niet, de prijs brengt een hoop publiciteit. “Vorig jaar is de winnaar op de dag van bekendmaking de hele dag in de weer geweest met de media, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Die had er echt een dagtaak aan.”
“Ik vind het zelf veel te moeilijk om te kiezen”
Moeilijk kiezen
Op de vraag welke slogan Liebrecht zélf het allerslechtst vindt, geeft ze geen antwoord. “Daar doen we bewust geen uitspraken over, omdat we mensen daarmee kunnen beïnvloeden”, legt ze uit. “Maar eerlijk gezegd vind ik het ook veel te moeilijk om te kiezen. Er zijn er wel een stuk of drie waarvan ik denk: die zouden wel eens in de prijzen kunnen vallen.”
Stemmen
Je kunt hier je stem uitbrengen, tot maandag 12 december. De winnaar wordt dinsdag bekendgemaakt. De tien genomineerden (op alfabetische volgorde) zijn:
Aad Kentie. Wie kentie niet?!
(Aad Kentie, koffie- en snackcorner, Rotterdam, Zuid-Holland)
Food to Thai for!
(Thai from Sky, Thais restaurant, Amstelveen, Noord-Holland)
Linger Onroerendgoed Makelt het voor elkaar!
(Linger Onroerendgoed, makelaar, Amsterdam, Noord-Holland)
Tiet voor een goede BH
(Hullegie, lingeriewinkel, Epe, Gelderland)
We’re full of crêpe!
(Creppies, mobiele foodtruck, Vlaardingen, Zuid-Holland)
Wie niet horren wil moet maar voelen
(Horrenpartners, hordeuren en –ramen, Lonneker, Overijssel)
Wij spelen open taart
(Strik Patisserie, Nijmegen, Gelderland)
Your shit is my food!
(L.P. Reith, loodgietersbedrijf, Den Haag, Zuid-Holland)
Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat
(Th. Van Straalen, bouwmaterialen, Utrecht)
Zit je haircut?
(Local Heroes, hairsalon en barber, Utrecht)