Moeten die ‘irritante’ studentencampagnes volgend jaar anders?

Moeten die ‘irritante’ studentencampagnes volgend jaar anders?

Het verkiezingsconvenant dat SAM en Front vorig jaar opstelden is dit jaar licht aangescherpt: geen campagne op het Professor de Moorplein en geen studenten benaderen op het terras. Alle studentenmedezeggenschapsfracties ondertekenden het convenant, behalve ECCO. Zij zinspelen op serieuze inperking van de verkiezingen.

“Symboolpolitiek”, noemt Mark van Wijgerden, fractievoorzitter van ECCO, de keuze om het convenant niet te ondertekenen. “Maar ook dat is soms nodig om verandering voor elkaar te krijgen.”

Verkiezingscircus

Veel studenten zijn ontevreden met de manier waarop Front en SAM campagnevoeren. Dat zagen beide fracties vorig jaar ook in en daarom besloten ze een convenant op te stellen dat de verkiezingsgekte moest inperken. Dat hield onder meer in: niet meer werven in de trein, een beperkt aantal tablets per partij en een afgebakend terrein om campagne te voeren. Het convenant voor aankomende verkiezingen is ondertekend door alle studentgeledingen van de faculteitsraden (Vrijspraak, Dante, Stimulus), op ECCO na. Deze club pleitte voor een andere variant: een marktidee. ECCO heeft twee bezwaren met het huidige convenant: “Het totstandkomingsproces verdient de schoonheidsprijs niet en inhoudelijk kunnen we ons er ook niet in vinden. De verandering moet meer verstrekkend zijn.”

Verkiezingsmarkt

Mark van Wijgerden trok in januari al namens ECCO (TiSEM) aan de bel met een suggestie voor een verkiezingsmarkt. De medezeggenschapsverenigingen (zowel voor de faculteitsraad als universiteitsraad) krijgen dan een ‘zone’ op de campus toegewezen waar zij met hun kraampje mogen staan. Op deze manier kunnen studenten zelf kiezen of ze het gesprek aangaan met studentenfracties. De fracties mogen dus niet over de campus zwerven om stemmen te ronselen: “Het stemmen gebeurt dan allemaal vrijwillig,” zegt Van Wijgerden.

“In Noord-Korea is ook een hoog opkomstpercentage”

Waarom dit initiatief? Van Wijgerden ziet dat studenten de verkiezingen bloedirritant vinden en dat het steeds meer een ‘show’ begint te worden van Front en SAM. De studentenfracties zetten daar het argument tegenover dat deze campagnevorm voor een hoog opkomstpercentage zorgt. Een drogredenering volgens Van Wijgerden: “In Noord-Korea is ook een hoog opkomstpercentage.”

Momentopname

Van Wijgerden vindt ook dat de verkiezingen een momentopname zijn. “Studentenfracties kunnen beter het hele jaar door met hun achterban praten, iets waar ECCO flink mee bezig is. Op de universiteit zitten de meest knappe koppen van onze samenleving bij elkaar en dan staren zij zich blind op het opkomstpercentage.” Ook het College van Bestuur moedigt deze vorm van campagnevoeren aan: “Een gemakkelijke manier om als betrekkelijk kleine universiteit op nationaal niveau te zeggen dat je ook iets hebt om trots op te zijn,” vindt Van Wijgerden.

Gentlemen agreement

Ook haalt Van Wijgerden aan dat er geen toezicht is en dat er geen consequenties zijn als een partij zich niet aan het convenant houdt. “Dat werkt toch niet?” ECCO wil daarom direct na de verkiezingen evalueren en concrete stappen zetten richting een goed convenant voor volgend jaar. “En niet een paar weken voor de verkiezingen, wanneer het al te laat is om echt iets te bewerkstelligen. Regeren is vooruitzien.”

Campagnevoeren

Niet iedereen deelt de visie van ECCO. Zo is Fractie Vrijspraak (TLS) tegen het ‘marktidee’. Stijn de Kort zegt namens de fractie dat ze veel waarde hechten aan campagnevoeren en trots zijn op het opkomstpercentage. Ook ziet hij dat het convenant vorig jaar veel bijdroeg aan de inperking van de verkiezingsgekte: “We zijn dan ook tevreden met het huidige convenant.” Janne Wijdeven vult namens Front aan: “We hebben negen kandidaten op onze lijst die allemaal een plek in de u-raad willen. Als een student dan onze ‘zone’ binnenloopt, storten alle kandidaten zich op die student. Dat lijkt me niet de bedoeling.” Wijdeven denkt daarnaast dat fracties vastpinnen op een beperkt gebied ervoor zorgt dat ze slechts een selectief aantal studenten bereiken. “Dat tast de zichtbaarheid aan.”

SAM voelt ook niet veel voor een marktidee. De fractie vindt het belangrijk om actief campagne te voeren en zoveel mogelijk studenten te bereiken. Yara Muller van SAM vindt wel dat er iets moet veranderen aan de verkiezingen: “SAM is dit jaar zelf het gesprek daarover gestart en we zien nog steeds graag dat het aantal mensen dat campagne voert, wordt teruggedrongen.” Muller vindt dat er vorig jaar verbeteringen zijn doorgevoerd, maar ziet nog wel dat veel studenten zich enorm ergeren aan de verkiezingen. “Dat is jammer, want zo krijgen ze een verkeerd beeld van de medezeggenschap. We moedigen gesprekken over inperking van de verkiezingen dan ook zeker aan.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.