Waarom hoorcolleges meestal niet worden opgenomen

Je bent wel eens ziek of hebt geen zin in hoorcollege. Dan mis je al snel essentiële informatie, die niet op sheets is terug te vinden. Het opnemen van videocolleges zou de oplossing kunnen zijn, maar het gebeurt zelden. Univers-lezers vroegen zich af waarom niet. Er lijkt nog geen beleid voor te zijn.

Achter in de lange, smalle kantoorruimte van G82 zit Huub den Ouden, medewerker audiovisuele techniek. Vanuit hier regelt Den Ouden de videocolleges met zijn AV-collega’s en een club van zo’n negen werkstudenten op oproepbasis. Als iemand weet waarom er zo weinig colleges worden opgenomen is hij het – en hij weet het.

“Video in het onderwijs moet van onderaf worden aangestuurd, maar van bovenaf worden geregisseerd,” zegt hij. “In Delft hebben ze gezegd: We gaan alle colleges opnemen.” Zo’n centrale order is op Tilburg University niet uitgevaardigd. Colleges worden pas opgenomen als er een aanvraag voor wordt gedaan door docenten. En dat doen ze vaak dus niet.

Als het aan Den Ouden ligt, gebeurt het meer. “In het verleden werd geroepen: we hebben de capaciteit niet. Dat is nu omgekeerd: we hebben die wel, maar de aanvragen niet. Faculteiten zetten hun eigen koers uit.” Hoopgevend vindt hij dat er een werkgroep is opgericht die universiteitsbreed over digitalisering nadenkt: het Digital Education Enhancement Program (DEEP).

“Ik ben er niet voor om docenten op te leggen dat ze colleges moet opnemen”

Onderwijs wordt steeds minder plaats- en tijdsafhankelijk, videocolleges kunnen het onderwijs en leerproces verbeteren, is te lezen in het visiedocument van DEEP. Daarin wordt ook opgemerkt dat docenten wel ondersteuning moeten krijgen, om zelfverzekerd en creatief gebruik te maken van digitale mogelijkheden. Dat beaamt Den Ouden: “Ik ben er niet voor om docenten op te leggen dat ze colleges moet opnemen. Video moet landen in een organisatie.”

Docenten hebben, denkt hij, vrees dat de collegebanken leeg blijven als alles digitaal beschikbaar is. Bovendien betekent opname natuurlijk dat alles wat je zegt en doet is vastgelegd. Ook als je niet op je paasbest bent. En je weet nooit waar digitaal materiaal nog terecht komt.

Den Ouden denkt vanuit de student: “Wanneer wil je onderwijs consumeren? Twenty four seven.” En er zijn heus wel aanvragen, vooral vanuit de rechtenfaculteit. Bovendien komt hij ook docenten tegen die er voorstander van zijn, bijvoorbeeld omdat ze op vrijdagochtend voor een magere dertig studenten staan.

Zijn afdeling is er klaar voor. “We kunnen in de grote collegezalen van ’s ochtends kwart voor negen tot ’s avonds half elf filmen. Om financiële drempels weg te nemen, bieden we docenten de mogelijkheid om op afstand te filmen, voor 20 euro per college-uur. De docent moet dan alleen binnen een vakje blijven staan, anders verdwijnt hij of zij uit beeld. Wil een docent dat we meebewegen, dan kan dat ook.” In de nabijgelegen opnamestudio zit net een student achter de joystick, een hoorcollege Personen- en vermogensrecht op te nemen.Zolang als Den Ouden dit doet, kan hij niet voorspellen hoe vaak hij een college moet gaan opnemen. Aanvragen komen vaak pas twee tot drie weken voor de start van colleges binnen, vertelt hij. Dat kan te laat zijn: “Faculteiten moeten wel zorgen dat ze in de grote collegezalen terechtkomen, als ze colleges willen opnemen.” De twee mobiele units die hij heeft, kunnen onmogelijk alle kleine collegezalen bedienen. “Je zou hier dus tijdens de roostering, die al eerder klaar is, rekening mee moeten houden.”

“Er zijn meerdere manieren om materiaal beschikbaar te maken”

Omdat hij verwacht dat er komend collegejaar meer aanvragen binnenkomen, zoekt Den Ouden naar studenten om zijn team te versterken. Het is meer gaan leven en er zijn geruchten. Zo pleit studentenfractie Front in haar verkiezingsprogramma 2017-2018 voor méér videocolleges en bepleit SAM zelfs dat colleges standaard moeten worden opgenomen. Beide partijen zijn voor meer kennisclips. En de rechtenfaculteit praat al langer in de faculteitsraad over verdergaande digitalisering van het onderwijs.

De middenweg

Den Ouden denkt dat er veel meer videocolleges gaan komen. Toch is dat misschien niet altijd nodig. We bellen universitair docent Marieke Quant. Zij geeft wiskunde en statistiek en vertelt over een interessante tussenvorm. Quant maakt tijdens colleges via een document camera aantekeningen op sheets. Die plaatst ze online. “Zo weet een student alsnog wat er is gezegd en gedaan. En kunnen ze terugkijken als ze een keer niet konden komen, bijvoorbeeld omdat ze ziek zijn. Ik vind het belangrijk dat studenten mijn denkproces goed kunnen volgen, daarom neem ik ze stap voor stap mee. Van studenten hoor ik dat ze het waarderen.”

Quant vraagt zich af of bewegend beeld en geluid nog veel zou toevoegen. “Het voordeel van mijn aanpak is dat je even gauw doorscrollt naar de slide waar het om gaat, je hoeft niet vijf minuten te wachten. Maar iedereen doet zijn best om dingen beschikbaar te maken, er zijn meerdere manieren en het moet bij je vak passen.”

Wat wil je bij Univers lezen?

Dit artikel is geschreven nadat onze lezers aangaven het te willen lezen. Hieronder kan je je stem uitbrengen voor het volgende artikel. Over de vraag met de meeste stemmen schrijven we een artikel. Je kan ons ook gelijk tippen. Bij de volgende stemronde leggen we ingediende onderwerpen voor.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.