EVEN EEN BLOG OVER HOOFDLETTERS

Hoofdletters. Een handige uitvinding om te laten zien wanneer een zin begint. Tevens een handige tool om aan te geven dat die vreemde constructie aan letters op dat geboortekaartje (“Qwestilana”) een moderne naam is en dat de ouder niet een een bijzonder tijdelijke hersenbloeding heeft gehad tijdens het opstellen van het betreffende geboortekaartje.

Met de geboorte van het internet hebben hoofdletters een aanvullende betekenis gekregen. Wie een zin met alleen hoofdletters typt LIJKT AL SNEL HEEL HARD TE ROEPEN. Op zich erg praktisch als je met je vriend/vriendin/vrouw/ex/docent/slechthorende opa aan het ruziemaken bent. Alle lof voor hoofdletters, dus.

ECHTER (speciale aandacht voor mijn relevante gebruik van hoofdletters hier), er is één groep mensen die ik het recht op het gebruik van hoofdletters graag zou willen ontnemen. Eén groep mensen die de hoofdletters in zoverre hebben mishandeld dat ze bijna onherkenbaar zijn geworden en waar ze niet meer in de buurt zouden mogen komen:

Vloggers.

Nu moet ik eerst eventjes verduidelijken dat ik ongeveer zoveel interesse heb in de vlogs van de gemiddelde Nederlandse YouTuber als in de teennagelgroei van een demente Aziatische zwerver. Ik kan er echter niet omheen dat iedere keer dat ik YouTube opstart, ik direct word aangevallen door YouTube vlogs met schreeuwerige titels.

WIJ ZIJN ONHANDIG. FIDGET SPINNER OP MIJN NEUS. WIJ GAAN GOLFEN. Je lacht nu, maar je kunt deze vlogs nu kijken op YouTube. 200,000 mensen gingen je voor. Blijkbaar werkt het.

Ergens begrijp ik wel waarom YouTubers zich geneigd voelen om de titels van hun vlog te typen op dezelfde wijze als mijn oma haar e-mails wanneer ze de capslock toets kwijt is. Met een titel in hoofdletters kun je namelijk alles interessant laten klinken. De titel “Taart halen met Ans” klinkt als de saaiste YouTube video ooit waarin een futloos echtpaar in hun doodsaaie auto hun levenloze buurt doorkruist om een slappe taart mee te nemen. In de video “TAART HALEN MET ANS” komen ten minste twee explosies, een politieachtervolging en een seksscene voor.

Docenten klagen dat studenten het opgegeven leeswerk niet meer lezen. Misschien is een simpele aanpassing van de titels wel genoeg om de YouTube-generatie te motiveren tot lezen. “MULTIVARIATE ANALYSIS OF BRAND LOYALTY FOR MAJOR HOUSEHOLD APPLIANCES” klinkt namelijk ineens hartstikke wreed, toch?

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.