Wie gaat docenten helpen digitaliseren?

‘Put your money where your mouth is’, dat is de boodschap van studentenfractie Front. Het College van Bestuur geeft aan digitalisering en innovatie van het onderwijs belangrijk te vinden, maar zoals het er nu naar uitziet, gaat er geen cent naar het beloofde Education Innovation Lab.

Het Education Innovation Lab – kortweg EDUiLAB – is onderdeel van het overkoepelende ‘Digital Education Enhancement Program’ (DEEP) om onderwijs up-to-date te houden met de eisen van het digitale tijdperk. Het EDUiLAB is een plek waar middels experimenten en innovaties een permanente vernieuwing in het onderwijs kan worden gerealiseerd. Een manier om het onderwijs te innoveren is het gebruik van videocolleges en kennisclips als voorbereiding op een college of naslagweg. Zodat de fysieke contactmomenten kunnen worden gebruikt om dieper op de stof in te gaan, op de traditionele manier of via een videoconference.

Uit recente medezeggenschapsvergaderingen blijkt echter dat er geen geld is gereserveerd voor het EDUiLAB. Studentenfractie Front laat bij monde van Lieke van den Dungen weten dit te betreuren: “Het is erg jammer. We hebben de techniek wel in huis, maar we zien dat docenten er nog veel te weinig gebruik van maken. Die drempel kun je verlagen door een plek aan te bieden waar wetenschappelijk personeel voldoende begeleiding kan krijgen om het onderwijs te innoveren. En dan gaat het niet alleen om technische assistentie, maar ook om persoonlijke begeleiding. Niet iedereen vindt het bijvoorbeeld gemakkelijk om college te geven wanneer er een camera op je gericht staat. Ook dat valt te trainen.”

Van den Dungen onderschrijft de visie van het College van Bestuur dat digitalisering en innovatie van onderwijs een van de speerpunten moet zijn voor Tilburg University, maar zegt dat die visie alleen werkelijkheid wordt met een serieuze investering.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.