De studentenpsycholoog heeft het druk

Je studententijd is de leukste tijd van je leven, zo luidt het credo. Toch melden steeds meer studenten zich met psychische klachten bij de universiteit. Kan de universiteit de groeiende hulpvraag nog wel aan? Wij belden de studentenpsycholoog aan Tilburg University om het te vragen, maar die kapte ons direct af: geen tijd.

Faalangst, somberheid, depressie: veel studenten kampen met psychische klachten. Uit een groot Brits onderzoek dat deze week werd gepubliceerd, blijkt dat de cijfers in Groot-Brittannië zorgelijk zijn. Daar is het aantal studenten dat zich met psychische problemen meldt bij de universiteit in tien jaar tijd vervijfvoudigd. Er moet dringend iets gebeuren, zo klonk het in een opiniestuk in The Guardian, want zo gaat het niet langer.

Ook in Nederland zoeken studenten die worstelen met psychische klachten vaker hulp. Eind vorig jaar trok studentenorganisatie ISO aan de bel. Studentenpsychologen zouden onvoldoende tijd en middelen tot hun beschikking hebben om de groeiende hulpvraag het hoofd te bieden. Dat was naar voren gekomen uit een onderzoek van ISO en de sectie studentenpsychologen van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP).

Verzwaring

Univers nam toen contact op met Jos Haarbosch, studentenpsycholoog aan Tilburg University. “We zien een lichte stijging in het aantal studenten dat hulp of advies zoekt”, liet hij schriftelijk weten. “Naast die lichte stijging zien we de laatste jaren vooral een opvallende verzwaring van de problemen waarmee studenten zich aanmelden.”

Tilburg University valt in de categorie ‘laaggemiddeld bemenst’ als het om studentenpsychologen gaat, legde Haarbosch uit. Studenten die om hulp vragen, worden in principe binnen twee weken uitgenodigd op gesprek. Maar dat is niet altijd haalbaar: “In november en december kan de wachttijd oplopen tot drie à vier weken.”

Druk

Dat was de situatie eind vorig jaar. Het lijkt erop dat de druk op Jos Haarbosch en Annelies Aquarius, de twee studentenpsychologen die werkzaam zijn aan Tilburg University, niet veel lichter is geworden. Naar aanleiding van het onderzoek in Groot-Brittannië belden wij de dienstdoende studentenpsycholoog om te informeren naar de situatie aan onze universiteit, maar we werden direct onderbroken. “We hebben het erg druk”, zo klonk het aan de andere kant van de lijn.

Telefonisch kon Jos Haarbosch ons niet te woord staan, maar we mochten onze vragen wel e-mailen. Daarop liet Haarbosch aanvankelijk weten dat hij onze vragen niet op korte termijn kon beantwoorden; dat zou zeker twee weken duren.

Handen vol

De vragen die wij aan Haarbosch voorlegden – zijn er voldoende middelen om de groeiende hulpvraag van studenten het hoofd te bieden, geven de universiteit en de overheid daar wel voldoende prioriteit aan, moet er meer gebeuren? – noemde hij ‘belangrijke vragen’. Maar, zo schreef hij: “Op dit moment hebben we de handen vol aan onze primaire taak: studenten helpen.”

Later volgde toch een uitgebreidere reactie. Daarin laat Haarbosch weten dat studenten die urgente hulp nodig hebben altijd snel terecht kunnen – ook in drukke periodes. Ook schrijft hij dat aan onze universiteit gesprekken worden gevoerd over de groeiende hulpvraag van studenten. Die gesprekken worden op dit moment gevoerd op afdelingsniveau, maar ‘later zal dit ook ter sprake komen op dienstniveau en hopelijk ook op bestuurlijk niveau’. Haarbosch: “Natuurlijk zetten we zelf als psychologen in op een uitbreiding van de bemensing, maar omdat dit uiteindelijk ook vooral gaat over herverdeling van geldstromen is dit een complex proces waarvan de uitkomst niet op voorhand te voorspellen is.”

 

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.