Het ideale plaatje op LinkedIn

Het sociale netwerk LinkedIn geeft niet alleen informatie prijs over je Curriculum Vitae, maar ook over je persoonlijkheid, blijkt uit Tilburgs onderzoek.

niels-van-de-venIn Amerika maakt 92 procent van de bedrijven gebruik van sociale netwerken als LinkedIn om een eerste indruk te krijgen van een sollicitant, en hier zal dat niet anders zijn. Solliciteren gebeurt voor een belangrijk deel online en net zoals in een sollicitatiegesprek gaat het dan niet alleen om je wapenfeiten, maar ook om je persoonlijkheid. Reden genoeg voor econoom-psycholoog Niels van de Ven (Tilburg University) en zijn collega’s om er onderzoek naar te doen.

Extraversie

Het mag duidelijk zijn dat iemand die in het net gekleed op de LinkedIn-foto staat meer consciëntieus wordt ingeschat door andere gebruikers. “Het zegt alleen helemaal niet zoveel hoe die persoon echt is”, waarschuwt Van de Ven (links te zien op zijn LinkedIn-profielfoto). Zijn statistische onderzoek vergeleek de interpretatie van persoonlijkheid op basis van het LinkedIn-profiel ook met de werkelijke persoonlijkheidskenmerken van de personen achter het profiel, verkregen met persoonlijkheidstests. Hieruit kwamen andere verbanden tevoorschijn. “Eigenlijk vinden we alleen voor extraversie en hoe goed iemand is in zelf-presentatie dat mensen op basis van een profiel een redelijke inschatting kunnen maken. Voor karaktertrekken als hoe precies iemand is, of hoe emotioneel stabiel bleek men dit niet te kunnen.” Voor extraversie lijkt er een positief verband te zijn tussen de hoeveelheid ‘connecties’ op LinkedIn en de mate van extraversie die iemand heeft. Iemand die dit profiel ziet, lijkt ook die inschatting te maken.

Nauwkeurigheid

Toch is een grote hoeveelheid connecties niet altijd positief. Althans, er is een negatief verband te zien tussen het aantal connecties en de mate van consciëntieus zijn. Van de Ven: “Wat precies de reden is, weten we niet, maar wellicht zijn mensen die meer precies zijn ook kritischer bij het kiezen van hun connecties.” Ook lijken consciëntieuze mensen vaker lid te zijn van werk-gerelateerde groepen zoals een branchevereniging, maar dat is niet een aanwijzing die mensen die een profiel beoordeelden leken op te pikken.

Het ideale plaatje

Wat is nu de beste manier om jezelf te presenteren? Niels van de Ven merkt allereerst op dat er vooral nog heel veel niet bekend is: we weten iets over extraversie en nauwkeurigheid, maar er is zoveel meer dat belangrijk is om iemand te beoordelen, en dat laat zich niet voorspellen. Maar is het nu beter om je connecties te beperken en consciëntieus over te komen, of juist veel connecties aan te gaan? Als beoordelaars van je profiel niet beseffen dat het aantal connecties of werk-gerelateerde groepen belangrijke voorspellers zijn, maar denken dat iemand die net gekleed is consciëntieus is, dan is dat laatste dus belangrijker als je zo wil overkomen. Dus toch maar beter ook goed gekapt en gekleed op de foto!

De resultaten van het onderzoek ‘Personality Perception Based on LinkedIn Profiles’ verschijnen in het Journal of Managerial Psychology. Van de Ven voerde het onderzoek uit met Aniek Bogaert, Alec Salie, Mark Brandt en Jaap Denissen.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.