Tilburgse econoom fileert AD-haringtest

De AD-haringtest is onbetrouwbaar. Jurylid en ‘haringprofessor’ Aad Taal zou een zakenrelatie hebben met de Haagse visleverancier Atlantic. Visboeren die hun haring inkopen bij deze leverancier scoren veel hoger dan andere visboeren.

Dat beweert econoom Ben Vollaard van Tilburg University. Wetenschappelijk bewijs heeft hij niet, maar de haringtest heeft alle schijn van belangenverstrengeling. Keurmeester Aad Taal geeft namelijk cursussen aan haringverkopers wier haring hij vervolgens beoordeelt voor de test van het Algemeen Dagblad. Dat kan geen objectieve uitslag opleveren, vindt Vollaard.

Hoge cijfers

De visboeren die vis van Atlantic afnemen, krijgen van het AD-panel een aanzienlijk hogere score: gemiddeld een 9,1. Andere leveranciers, die hun vis dus niet bij Atlantic inkopen, krijgen slechts een 5,5. Zeven vishandels in de top-10 van de haringtest 2016 blijken hun haring in te kopen bij Atlantic. Dit jaar gold dat voor vijf vishandels. Van alle viszaken die door het panel werden bezocht, koopt minder dan tien procent vis in bij de bewuste leverancier. Deze vishandels zijn dus zwaar oververtegenwoordigd in de top-10 van de haringtest.

Volgens Vollaard is de haringtest ook nog eens van subjectieve aard. De scores komen tot stand door een oordeel over de kwaliteit van schoonmaken en over de rijping van de haring. Minder belangrijk zijn objectieve, meetbare factoren zoals temperatuur en gewicht van de haring.

Verweer AD

Het AD weerlegt de kritiek van Vollaard. “Iedere suggestie dat zakelijke en journalistieke belangen door elkaar zouden lopen, werpen we verre van ons af,” reageert hoofdredacteur Hans Nijenhuis. “Je kunt ons niet verwijten dat goede haring hoog scoort.” Ook zou Vollaard de haring testen via een alternatieve meetmethode. Dat is niet de manier waarop AD test, dus dat levert sowieso een scheve vergelijking op, schrijft de krant. Ook Aad Taal laat van zich horen. Hij noemt de beschuldigingen ‘pure flauwekul’.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.